[Téma] Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Kdysi jsem přemýšlel, že bych se pustil do konstrukce odvijáku s brzdou regulovanou průmyslovými elektromagnetickými hysterezními brzdiči. Výhoda: dokonalá regulace tahu při malých i velkých rychlostech. Nevýhoda: velikost, nutnost napájení, cena (tudíž spíš pro klubový provoz).
Můj směr je nyní expediční mini odviják, takže toto téma už pro mě není aktuální, ale nasbírané kusé poznámky dávám veřejně k dispozici… třeba to někoho inspiruje, nebo pomůže...
tah lana “100 Kg” = 1000 N (newton)
poloměr bubnu = 0,25m
při zapojení brzdy napřímo (bez převodů):
potřebný kroutivý moment brzdy: cca 250 Nm (newtonmetr)
Hysterezní brzda (používá se v průmyslu např. při stálém brzdění rolí, cívek, dopravníků, zátěžových měřičů)
Pozor - nejedná se o elektrodynamickou brzdu, které roste brzdná síla s druhou mocninou rychlosti a při malých rychlostech vozidla je její účinek prakticky nulový.
Potenciální dodavatelé brzd (nebo aspoň někdo kdo ví a může poradit):
VÚES Brno
http://www.troma-mach.cz/produkt/elektromagneticky-ovladane-spojky-a-brzdy.aspx
http://www.mericipristroje.cz/HysterezniDynamometry.html
Brzdy Magpower (používají na Floridě):
22lb = 10kg
240 lb-in = 27 Nm
maxspeed = 1000 RPM (16 otáček/sekundu)
řemeny a řemenice:
http://www.cncshop.cz/ozubene-remenice-htd-5m-15
Steve (http://www.sdiparagliding.com/MegaTow.html) na Floridě používá toto:
hysterezní brzda HB-3500M ($3250 = 65.000 czk, lze sehnat levněji přes ebay)
http://www.magtrol.com/brakesandclutches/hysteresis_brakes.html
Hyst.BrakeModel | Min.TorqueAtRatedCurrent [Nm] | Rated |Current[mA] | MaxSpeed[rpm] | KineticPower*5Minutes [W] | Kinetic Power*Continuous [W] | rozměr d/š [cm]
HB-3500M | 26,00 * | 1200 | 6'000 | 2'400 | 600 | 22 x 15
převod z bubnu na brzdu zrychlen v poměru cca 1:6 ( Steve 120:21 zubů)
regulátor Magpower TC-5 ($500 = 10.000 czk):
http://www.nxtbook.com/nxtbooks/maxcessintl/designersnotebook/index.php?startid=34
http://www.maxcessintl.com/sites/default/files/documents/files/MAGPOWR_TCS5_850A70.pdf
nově nahrazují regulátorem PS-90 s externím potenciometrem (ebay od 4500 czk)
magpowr.maxcessintl.com/tension-control/magpowr-24-or-90-vdc-power-supply-clutches-and-brakes
-
1 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
a ještě odkaz na Vlastův článek O báječných amerických vlekacích strojích:
-
2 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Ahoj, k expedičním účelům by se dalo použít i řešení viz. odkazy, jen kdyby se do toho chtěl někdo u nás pustit. Honza
http://www.skynch.com/wordpress/
zde je i video použití
http://www.skynch.com/wordpress/?page_id=2
na youtoobe je spousta videí.
-
3 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Tohle řešení by bylo poměrně luxusní, ale zbývá vyřešit dva drobné problémky:
- pořádný zdroj elektrické energie (kdo chce pořád dobíjet baterky?)
- jak a kam odvést teplo vzniklé při brždění (a toho tepla není málo).
Ve finále se díky tomu zařízení zkomplikuje do té míry, že to nedává smysl ani pro klubový provoz. Obávám se, že tudy cesta nevede....
-
4 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
jan.pa: skynch je na expedici nepoužitelný, letadlem to s 200kg baterek nepřevezeš a na místě to (nenechavým místňákům k rozebrání během dne na zaparkovaným autě) taky nenecháš.
kubacer: pokud je to reakce na hysterezní brzdy, tak to mají na floridě už vyřešeno (a komerčně to vyrábějí a za cca 200tis czk prodávají)... napájení budící cívky není až tak dramaticky velké, brzda se uchladí do vzduchu
-
5 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
jan.pa: ještě off-topic k mini odvijáku - parametry expedičního odvijáku by splňoval "kevlarový odviják" z Vlastova článku ( http://puczok.com/vvv/doc/Puczok-Florida-Pilot.pdf ) s variabilní možností přišroubování na kouli/nákladovou plochu/zahrádku
-
6 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
veetek: připnout odviják na zahrádku?! leda tak pokud ji mají naši vojáci na Pandurech...........zdraví JS.
-
7 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
slivka: děkuji za subjektivní názor, ale s odvijáky na zahrádce se tu před 15 lety začínalo (pravá ruka držela volant, levá vystrčená z okýnka táhlo brzdy)
-
8 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Chceš s něčím pomoc?
Vlastův Sviják bude teď kvůli baráku určitě 3 roky u ledu, ale větší část by měla jít snadno (relativně) upravit na instalaci do auta.
Do kolika set tisíc se chceš vejít? ;)
Proč je kevlar offtopic?
A neméně důležitá otázka: kam a kdy bys vyrazil na expedici? :))
-
9 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Beny: kevlar je tu offtopic proto, že jsem téma založil k hystereznímu (velkému) odvijáku.... K něčemu, co by mělo vlekat úplně famózně, ale (zřejmě kvůli ceně?) se to u nás vůbec nepoužívá.
Informace o tom nikde nejsou, ale znám lidi, pro které pár jednorázových peněz za kvalitu není problém a mohlo by je to inspirovat.
Své plány, ani miniodviják na fóru řešit nechci - dík za nabídku, budu si pamatovat ;)
(ps: sviják znám až moc dobře na to, abych s ním laškoval :)