Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 704

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 112

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 112

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 704

Warning: Attempt to read property "name" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/component/class.ComponentLayout.php on line 53

Warning: Attempt to read property "name_url" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/component/class.ComponentLayout.php on line 54
Téma :: Používání radiostanic :: PGweb - paragliding live!
FÓRUM PGweb


[Téma] Používání radiostanic

Používání radiostanic
Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 01.12.2011 * 14:38

Tento víkend jsem byl opět svědkem nějaká vzrušené diskuse, kdy nějaký (pravděpodobně) padáčkář v Rakousku svým vysíláním narušil komplikovaný radioamatérský experiment.

Komunikace na kopci pomocí radiostanic je velmi oblíbená, řada lidí vlastní i vícepásmová zařízení a radiostanice jsou pro nás spíše jen užitným zařízením, kde se nastaví nějaké číslo na display a pak se tím volá.

Málokdo zná, nebo má možnost se pídit po nějakých hlubších souvislostech. Dovolil bych si tedy shrnout pár užitečných informací.

_Problematika kmitočtových pásem:_

Na "dvoupásmové ručce" zpravidla naladíte nějaké úseky zhruba mezi 140-180 MHz a 400-480 MHz. V tomto rozmezí se nacházejí pásma a jejich uživatelé:

1) Pásmo PMR pro nelicencovatelné „občanské využití“, povolený výkon max 500 mW, kmitočet 446 – 446,1 MHz (kanál 1-8), stanice by jedincem bez licence neměly být upravovány a upravené používány, zejména se to týká antén, kde se dá poměrně nenáročnými úpravami zvýšit vyzářený výkon a reálný dosah.

2) Radioamatérské pásmo 2 m, ( 144-146 MHz). K provozu na tomto pásmu je nutná radioamatérská licence a používání přidělené volací značky. Dále se dělí na menší úseky, které jsou na základě zvyklostí používány k různým druhům provozu a používané modulace. Naše ručky bohužel umí jen modulaci FM. V praxi to má takový dopad, že pokud naladíme některý kmitočet v tomto rozmezí, můžeme tam subjektivně slyšet jen jakýsi nazajímavý „bordel“, který ovšem může znamenat čilou komunikaci jiným druhem modulace, kterou lze klíčováním naší ručky úspěšně narušovat. Podrobný rozpad pásma je třeba zde http://www.crk.cz/CZ/BPLANVKVC . Zajímavými kmitočty jsou zejména 145,500 (mobilní volací), 144,800 (systém APRS) a kmitočty převaděčů http://www.crk.cz/CZ/REPC , kde je možno nejen rušit, ale je vcelku garantováno, že případný narušitel něco naruší a hlavně bude slyšen. Dalším nezábavným příkladem může být třeba situace, kdy v úseku „kosmického provozu“ čeká nejaký nadšenec 3 měsíce na 10 min okno, ve kterém chce provést nějakou miliwatovou operaci s družicí, nebo kosmickými tělesy a někdo mu začne klíčovat ručkou za humny.

3) Pásmo LPD (433,075 – 434,775 MHz). Některé PMR stanice umožňují i „jakési ladění“ kanálů s čísly od 1 – 69. Toto pásmo je v ČR pro hlasový provoz zakázáno.

4) 138 – 144 MHz ARMÁDA – Letecké pásmo !!!

5) 137 – 138 MHz Meteosatelity NOAA, zde probíhá pouze vysílání ze satelitů, víceméně pásmo, kde nechtěným klíčování nelze způsobit mnoho škody, pokud to nemá soustavný ráz a není za humny subjektu, co signály přijímá.

6) 146 – 147 MHz Armáda

7) 147 – 174 MHz – různé služby, vlaky, lodě, taxíky, hasiči, MP a podobně. Uživatelé si za používání PLATÍ, což naznačuje jejich vztah k případnému rušení.

8) 400 – 470 MHz s vyjímkou úseků PMR a LPD – opět služby ovšem většinou důležitější – armáda, policie, mobilní telefony, datové přenosy. Opět platí – pokud slyšíme „bordel“, neznamená to, že se tam nic neděje.

Na výše uvedených kmitočtech je jakékoliv vysílání za letu zakázáno (s vyjímkou vojáků)...k tomu přísluší jiné kmitočty, pravidla a jiné licence.

_Výkony, dosahy._

Na pásmech VKV a UKV, kde se pohybujeme, je pro dosah zásadní existence překážek a vliv zakřivení země. Použitý výkon je pro naše účely slabším faktorem. Spojení běžnými stanicemi PMR na zemi je podle podmínek 300m až 5 km. Za předpokladu 1x stanice na zemi + 1x na vyvýšeném bodě jsme reálně na cca 10-15 km. Při ideálních podmínkách a pokud máme 2x vyvýšené místo, dostáváme se do relací i 100-200 km. Při vysílání na 2-metru a v okolí (mezi ručkami) se nám dosahy 2-3x násobí. Stále zatím mluvíme o přenosu ručka-ručka. Za předpokladu, že na jedné straně je kvalitní zařízení a anténa, tak jsme někde úplně jinde. Pokud vezmeme hypotetickou situaci, kdy se pohybuje nějaký padáčkář v 3500 nad Alpami, má v sedačce zapnutou ručku nastavenou na 5W + nevhodný kmitočet třeba v amatérském pásmu a posedává na klíčovacím tlačítku, tak jeho funění a výkřiky děsu „chytá polovina Evropy“.

_Případné rušení, kontroly, sankce._

V ČR provádí správu kmitočtového pásma ČTU. Přiděluje, povoluje, kontroluje, pokutuje. S ohledem na množství eistujícího provozu je nutný režim práce, kdy důsledně jsou sledovány spíše „zásadní záležitosti“ a v těch okrajových je aktivita ČTU spuštěna především na základě stížností, tedy „bez žalobce není soudce“. Zejména v radioamatérském pásmu se předpokládá, že si amatéři hlídají a hlásí sami. V této souvislosti je třeba upozornit na jakékoliv náznaky existence „komerčního, či soustavného provozu“, na což jsou amatéři velmi citliví. Týká se to případného nápadu užívat jejich pásmo k radioprovozu škol, navijáků a pod. Kmitočty služeb, kde je prostor placený a případnou rychlou stížnost uživatelů jsem již zmiňoval. Oblast armády je jasná, tam případná aktivita může vyvolat i vítané „cvičné zaměření a dopadení“.

Po nahlášení stížnosti na ČTU je reakce rychlá a spolehlivá. Záležitosti jsou řešeny a jsou vyřešeny...až na úroveň vadné nabíječky telefonu, která ruší sousedům televizi... Identifikace a reakce je věcí max. dnů. Sankce zahrnuje zabavení zařízení a pokuty relevantní míře a nebezpečnosti narušení a nákladům na zaměření a dohledání V této souvislosti je třeba zmínit systémy ASKMS. Jde o zařízení sledující veškerý radiový provoz na území ČR. V praxi automatické stanice fungují tak, že při zachycení pirátského vysílání jej zaevidují a sledují, zda se jednalo o nějakou anomálii, nebo opakující se jev. Pokud vysílání splní blíže neurčené parametry, nebo je ručně „zařazeno“, nastává účinné automatické zaměřování, nahrávání, aktivace mobilních jednotek a pod. Za předpokladu, že pirátem je mobilní, jen občas se vyskytující stanice, lze jen doufat, že rádio také vtipně a hojně využívá ke komunikaci o osobních záležitostech, uvádí jména, lokality, kde se nachází, místa, kde se bude nacházet, přezdívky z PgWebu a pod. ;o)

Stanice ASKMS mají také ochraná pásma, kde se nesmí vysílat vůbec. Vysílat třeba na Prašivé, pod nějakým divným stožárem není vůbec dobrý nápad... ;o)

_Používání stanic – časté problémy a nejasnosti u nových uživatelů zařízení._

Nastavování kmitočtů PMR, pokud má stanice číselné nastavování, místo kanálů – tabulka třeba zde http://www.volny.cz/cbov/zakladni/pmr-kanaly-kmitocty.htm Nutno v menu stanice nastavit příslušný „Step“, tedy změnu kmitočtu na jedno cvaknutí točítka, či tlačítka, tak abyjsme trefili potřebný PMR kmitočet.

Používání subtónů – nastavení subtónů (kanál PMR + něco) znamená, že neslyšíme volající stanici na stejném kanále a pod jiným subtónem, ovšem kanál může být obsazen, což stanice signalizuje nějakým symbolem, nebo kontrolkou. Volat subtónem na obsazeném kanále není moc produktivní. Pěkné povídání o PMR zde http://www.dusoft.cz/PMR/Novice/Novice_default.htm

Volba subtónů (třeba 7 05) na PMR u složitější stanic. Bohužel viz. manuál k zařízení.

_Stanice jako užitečnější zařízení, či zimní zábava_

Dvoupásmovou stanici lze využít i složitějšími způsoby. Vhodná je třeba pro nouzová volání. Je dobré si pamatovat třeba 145,500, kde se můžete někoho dovolat, pečlivější si mohou dohledat místní užitečné kmitočty (u nás třeba Městská Policie a Hasiči), popřípadě nastudovat techniku aktivace převaděčů. http://www.crk.cz/CZ/PREVADC V některých případech může být pro visatce na stromě a pod. spojení radiostanicí dostupnější a spolehlivější, než mobilem.

Za pomoci ručky lze s trochou zájmu poslouchat místní služby, komunikaci na převaděčích, zachytávat NOAA meterologické informace, nebo dokonce komunikaci astronautů z ISS.

Na závěr optimistické heslo - Stručně, slušně, neomezovat ostatní. Nic víc není potřeba...zatím...

37 příspěvků
shlédnutí: 26071
  • 1 RE: Používání radiostanic
    Autor: manana (+58) (-3) | Zasláno: 01.12.2011 * 15:09

    Wilibalde, jak je to se sdilenymi kmitocty? Nejak jsem to v tvem clanku nenasel..

  • 2 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 01.12.2011 * 15:17

    Pravda, úplně jsem je opoměl, nepoužívám. Až bude čas, tak doplním.

  • 3 RE: Používání radiostanic
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 01.12.2011 * 15:30

    Super téma Wilibalde - jak se rozmohlo různé objednávání dostupných přístrojů z Číny tak chybí informace. Já mám třeba oblíbeného Quanshenga, používáme ho striktně na PMR pásmu a nikdy se mi nestalo že bychom se nedovolali. Nevidím důvod proč se pohybovat v nelegálním pásmu. Jinak radioametéřina je super koníček-škoda že nemám víc času. Povedlo se mi na Javorovém vyskenovat pásmo Městské stráž a poslouchat komunikaci. Často se také dají chytit hasiči nebo komerční taxislužby. Dá se tím celkem dobře zabít čas na startovačce :D

    @ manana Bez licence je jejich používání tak jako tak zakázáno, i přesto že jsou "sdílené" nehledě na to že se v PG teď tolik oblíbené 2m radiostanice nesmí používat ze vzduchu - kvůli rušení do jiných kmitočtů! Jak píše WIlibald, člověk pak pálí do obrovské vzdálenosti. Btw nejsem si jist, ale mám pocit že obdobné omezení platí dokonce i pro PMR pásmo.

    A pro zajímavost: zažil jsem situaci kdy byl přes PMR řízen stavební jeřáb. Nechci si ani domyslet koho to napadlo a co by se mohlo stát, kdyby toho na otevřeném kanále někdo zneužil a jeřáb při práci někoho zranil. Nehledě na to že dnes má PMR vysílačku kdejaký dítě na hraní.

  • 4 RE: Používání radiostanic
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 01.12.2011 * 22:53
  • 5 RE: Používání radiostanic
    Autor: Karlos (+1) (-0) | Zasláno: 02.12.2011 * 08:27

    to polachp:

    Problém je ale v tom, že vysíláš v pásmu PMR Quanshengem 5W, kdežto povolených je jen 0,5W.

  • 6 RE: Používání radiostanic
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 02.12.2011 * 09:43

    Ono je zakázáno používat vysílačky ve vzduchu ? Je to někde vydané ? Nebo mi to zkuste vysvětlit , jak je to s 2m a jak s pmr ?

    Dík .

  • 7 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 02.12.2011 * 10:19

    Ono by bylo vůbec nejlepší z toho parádního wilibaldova postu udělat článek, doplnit info o sdílených frekvencích atd a pak přidat 3 body:

    1. co nikdy nedělat (neklíčovat u hasičů např.)

    2. pravidla slušného chování (jak má vypadat relace)

    3. jak bychom mohli vysílačky používat my. Já nevím, třeba mít dohodnutou frekvenci pro padák na přeletu apod.

    Tohle je zrovna oblast, kdy něčí neznalost může otravovat stovky lidí a přitom se tomu dá předejít.

  • 8 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 02.12.2011 * 12:07

    Jak je tady správně zmiňováno, díky podvědomé averzi jsem zcela opoměl tzv. "sdíláky", což je několik jednotlivých, volně použitelných kmitočtů i v námi dostupných pásmech. kde se může kdokoliv realizovat. Zdůraznil bych pojmy "několik jednotlivých" a "kdokoliv realizovat". ;o) Viz. tabulka od kkaarreell.pg. Večer jsem překonal odpor a po letech je projel. Problémy s jejich využitím jsou dva. První je naprostá vytíženost a provozní bordel, (používají i různé firmy a pod.) Tento jev nejspíš naplno udeří, pokud se budete snažit o provoz z vyvýšeného místa. Další je technický, kdy tyto kmitočty, zejména ty "176 MHz" jsou dost mimo už tak kompromisní ladění ručkových antén, takže účinost vysílání nebude velká.

    Nicméně třeba je ve vašem okolí situace na sdílených kmitočtech lepší a nic nebrání experimentování a používání těchto kmitočtů.

    Když jsme u problematiky antén, tak velmi doporučuji různým expedicím do JAR, Brazílie, Himaláíí a pod, zainvestovat 1000 Kč a pořídít opravdovou anténu na příslušné pásmo. Pozor u čínských ruček, které mají na anténu konektor samec, místo obvyklé samice. Je nutno požadovat tzv. "reverzní SMA", případně hlásit, k čemu to máte.

  • 9 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 02.12.2011 * 12:54

    Tj. pokud hodlám používat jako PMR tak dát menší anténu než když pojedu na 176MHz?

  • 10 RE: Používání radiostanic
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 02.12.2011 * 13:01

    @Boeing Nevím jeslti je to vydané. Tohle mi říkal můj kamarád, pilot a nadšný radioamatér. Nechci teda mystifikovat - Wilibald má v tohle skvělé znalosti takže mě snad případně opraví.

    @Karlos Vysílám 1W, ale chápu na co narážíš a samozřejmě to problém, protože můžu gumovat někoho kdo nemá šanci do mého hovoru vstoupit.

  • 11 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 02.12.2011 * 13:54

    www.ddamtek.cz

    Kvalitní antény na prodej.

    Tvoje otázka není úplně jednoduchá. Ale když tě to zajímá...Základní odpověď je asi to, že věc, která trčí z čínské ručky je jakási kompromisní náhražka neurčitých vlastností a u antény od kvalitního výrobce je větší pravděpodobnost, že "vlastnosti budou "určité". A také, že nejlepší anténa je anténa jednopásmová, nezkracovaná, laděná na příslušný kmitočet. Tedy nějaká tyčka o délce 1/4 délky vlny kmitočtu minus zkracovací činitel. Tedy velmi zhruba něco nad 40, nebo něco pod 20 cm na dvoumetru a PMR.

    Dotaz mne hned přiměl k experimentu. Vzal jsem Wouxun, jal se ho přelaďovat, měřit rezonanci a vyzářený výkon z origo antény. Výsledek byl šokující. Anténa kupodivu není laděna "tak nějak do středu pásma", ale překvapivě rezonuje na 171 MHz. Co se týká vyzářeného výkonu, tak ten je tedy třeba na 145 MHz přesně poloviční, než na 171 MHz. Aktuálně víc origo antén nemám, takže nemohu dál zkoušet, ale tento výsledek je velmi nepěkný a výsledek na PMR se mi nechce ani komentovat.

    Pokud bys chtěl mít opravdu anténu "správně", jsou dvě možnosti. Teleskop, který se ocejchuje a označí délky vysunutí pro potřebné kmitočty (pro nás nepraktické). Výroba několika laděných antén pro potřebné kmitočty, což není zase tak složité. Ovšem k oběma variantám potřebuješ minimálně "měřič síly anténího pole".

  • 12 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 02.12.2011 * 14:05

    Dotaz Boing - Kde je uveden zákaz vysílání ve vzduchu?

    Odpověď - obávám se, že zákaz nespíš nikde, ale přesto raděj prověřím. Neřešíme totiž, co je "zakázáno", (možná to byl nevhodný termín), ale co je "povoleno".

    Pokusím se získat oficiální komentář k této věci.

  • 13 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 02.12.2011 * 14:27

    Základní princip je mi znám - 1/4 lambda * činitel. Podobně jsem v mládí experimentoval s dipólem z tv dvojlinky k televizi.

    Těch antén v nabídce je ale tolik, že jsem ztratil tušení, čím se odlišují. A jestli se jedná o vysloveně mechanickou záležitost anebo jestli vysílačka elektricky požaduje cosi víc než kus drátu dané délky.

    Uvažuju právě o zakoupení Quansheng TG-UV2 a hodilo by se myslím nejen mně vědět, jaké antény (nebo jiné doplňky) si dokoupit.

    A taky jak užívat, aniž bych obtěžoval.

    Mimochodem, jak je laděn vst/výst obvod vysílaček? To opravdu stačí jen přeladit anténu a zbytek se s tím popere? Tj. na vstupu mezifrekvence a výstup až po anténu tak širokopásmový?

    A ještě pro zajímavost, čím měříš intenzitu pole?

  • 14 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 02.12.2011 * 15:44

    Anténa všeobecně má potřebné parametry - impedance a rezonanční kmitočet. Impedance nás v tomto případě moc nezajímá, elektricky tam nic navíc není a pro stanici je opravdu v tomto případě nejlepší kus LADĚNÉHO drátu.

    Anténa k TG- UV - pokud to chceš na běžné PG využití, tak to neřeš, už tak voláš "daleko". Jinak je nejvhodnější pohledat na netu praktické zkušenosti z různými modely prodávaných antén. Patrně se nevyhneš řešení s BNC koncem a redukcí na TG-UV (bývaj na Aukru).

    Pak si kup nějaké vhodné HF

    a jeden náhradní AKU.

    Vf obvody ruček jsou v tomto rozsahu kmitočtů samozřejmě také velmi kompromisní. Na netu najdeš měření, jak se třeba mění výkon podle kmitočtu... a pokud připojíš opravdovou, velkou anténu, tak se ti ručka bude zahlcovat. To že procesor umí kmitat na určitém kmitočtu jasně neznamená, že to tam také VF ideálně pracuje. Ale to nepořešíš, řešit můžeš jen tu anténu, a to tak, aby se s tím "popral" aspoň koncový tranzistor... ;o)

    Měřič VF pole mám dlouho, schema už nemám, ale na netu jich dost. Ovšem sám doma měřím složitějšími způsoby. Tobě, pro účely experimentů, nebo testování antény stačí měřič pole, nějaký s dvěma diodama a tranzistorem. Pro složitější měření pak nějaký složitější, nepříliš závislý na kmitočtu.

  • 15 RE: Používání radiostanic
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 02.12.2011 * 18:48

    náhradní akumulátor na Quansheng TG-UV 2 není potřeba, ještě se mi nestalo, že by byla po týdnu používání na paragliding vybytá ! Ani když jsem ji jeden den nechal zapnutou v sedačce. Vybíjí se rychle jen v případě, že tam nastavíš hlídání 2 frekvencí. To se potom vybije za 2-3 dny . Ale já tohle nepoužívám.

  • 16 RE: Používání radiostanic
    Autor: ok1com (+1) (-1) | Zasláno: 04.12.2011 * 03:03

    To ze se nesmi vysilat ze vzduchu neni nikde primo napsane, vyplyva to z mezinarodni/narodni kmitoctove tabulky a prideleni dane sluzbe. Kdyz si VO-R poradne prectete je tam napsane, ze se jedna o POZEMNI pohyblivou sluzbu.

    Co rika kmitoctova tabulka?

    http://www.radiospectrum.cz/cze/f000g430m000kc.html#f000g440m000k Pasmo 440-450 Sluzba PEVNA, POHYBLIVA krome letecke pohyblive, Radiolokacni. Obdobne jsou na tom i sdilene kmitocty na 2m (173MHz), kde je situace o to horsi, ze se jedna o narodni pridel. PMR je alespon povoleno v zemich CEPT, tudiz je mensi pravdepodobnost, ze budete rusit vysilanim ze vzduchu jinou sluzbu v jine zemi.

    Kdysi nas na to na prednasce upozornoval primo pan z CTU. Cas od casu po tom jdou.

    CTU ma automaticky monitorovaci system ASMKS (hodte do googlu), ktery automaticky monitrouje, zameruje a nahrava provoz na vsech vybranych kmitoctech. Staci jednou zavysilat a znaji pozici vysilace.

    Na druhou stranu bez zalobce neni soudce, takze pokud neni rusena jina vyznamejsi sluzba, tak se tomu moc nevenuji, protoze maji jine prace dost.

  • 17 RE: Používání radiostanic
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 04.12.2011 * 12:06

    Dík OK1com za objasnění ;)

    @Boeing já bych si ten náhradní AKU pack koupil. Ono sice to vydrží dlouho, ale jako každá baterie to má nějakou životnost. A po 150 cyklech už to nebude s kapacitou žádná sláva. To může být podle používání třeba za rok, za dva, ALE bůhví zda to bude za tu dobu ještě k sehnání. A pak ti zbyde přístroj, kterej bude na nic nebo tam budeš připojovat kablíkama externí zdroj.

    Jo a bacha, pro ty z Vás co mají jakýkoliv aku LIPO atd - před zimou je nabijte a v průběhu zimy je alespoň jednou dobijte. Bateriie skladovaná ve vybitém stavu se může zničit samovybitím pod určitý. prah.

  • 18 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 04.12.2011 * 15:56

    Doplňuji předchozí příspěvek. Aku je samozřejmě z číňana přes zimu VYNDANÝ ! Jinak se vybíjí rychle (Wouxun cca 14 dnů) a 1x za zimu by rozhodně nestačilo.

  • 19 RE: Používání radiostanic
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 04.12.2011 * 16:21

    Quansheng TG-UV se dle me zkusenosti vybiji vyrazne pomaleji, nastesti (ted jsem ho kontrolne hodil do nabijecky, po vice nez 2 mesicich necinnosti a stavy tam bylo jeste celkem dost). Ale rozhodne mu to preventivni nabiti neuskodi, to je jasny.

  • 20 RE: Používání radiostanic
    Autor: ok1com (+1) (-1) | Zasláno: 05.12.2011 * 09:41

    Mam potvrzeno od CTU, PMR446 (VO-R/3) a sdilene kmitocty podle VO-R/16 nelze pouzivat ze vzduchu - jedna se o pozemni pohyblivou sluzubu.

    Radiova komunikace z letadel a SLZ je vzdy letecka pohybliva sluzba, ktera se ridi svymi predpisy.

  • 21 RE: Používání radiostanic
    Autor: ok1com (+1) (-1) | Zasláno: 05.12.2011 * 10:15

    Dle meho nazoru by bylo nejlepsi. kdyby se napriklad LAA snazilo zkoordiovat nejaky kmitocet v leteckem pasmu nad 136MHz, kde jeste pracuji bezne FM rucky - konkretne 137-138MHz, kde je pridel pro letecky sport. Nikde neni psano, ze se musi pouzivat jen AM modulace, to by bylo asi k nicemu. Krome bezne air-air komunikace mezi padaky na preletu by to melo dosti podstatnejsi vyuziti na zaklade, ktereho by se dalo zadat o pridel, a to je nouzova komunikace v pripade nehody a to jak s pilotem v nouzove situaci (na strome atp.), tak by se dalo vsem ostatnim rict, ze prileta vrtulnik atp.

  • 22 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 05.12.2011 * 10:51

    Rozumná řeč.

  • 23 RE: Používání radiostanic
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 05.12.2011 * 12:11

    I KDYŽ TAHLE NÁHRADNÍ BATERIE BY SE MOHLA HODIT .

    http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103611

  • 24 RE: Používání radiostanic
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 05.12.2011 * 21:46

    to ok1com: Pokoušel jsem se na téma legálního vysílání z paraglidu na LAA zavést několikrát řeč, ale věci naráží na podstatné hradby v zákonech a přilehlé legislativě, která prostě s takovouto možností nepočítá = letecké a radiokomunikační zákony na to nejsou uzpůsobené. Momentálně je věc v takovém stavu, že LAA má připravit návrh nějakého řešení a dát ho na ministerstvo a předsednictvo SvazuPG by se na to mělo občas zeptat. V každém případě varuju před jakýmkoliv vysíláním na jakékoli frekvenci mezi 118 - 144 MHz z padáku, protože tady jste v pásmu pohyblivé letecké služby. Pro vysílání v civilní části tohoto pásma musíte momentálně mít homologovanou leteckou radiostanici která vysílá amplitudově (AM) zatímco všechny naše dvoumetry vysílají frekvenčně (FM), takže jak již Wilibald uvedl, ani neslyšíme, že někoho rušíme. Dál je potřeba mít tu stanici zaregistrovanou u ČTÚ a to jde momentálně jen na letadlo, které má registrační značku (např. OK-XXX00) která je současně volací značkou kterou komunikujeme. Paraglidy ale registrační značku nemají a ani ji dál mít nechtějí, takže tady je trochu zakopaný pes. Moje naivní představa, že se ta volací značka přidělí přímo PG pilotovi, tak jako se radioamatérům přidělují volací značky po získání licence byla lichá, protože v případě leteckého pásma je postup jiný a zákon to tak neumožňuje. Další co je potřeba mít je omezený průkaz radiofonisty. Ten se po školení získat dá. Veselá příprava na získání průkazu radiofonisty se dá přečíst zde http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2004112601 a v následujících dílech, ale berte to jen jako pro pobavení, ve skutečnosti je vysílání na leteckém pásmu velmi striktní a každá zbytečná komunikace někoho ruší. Pro PG létání by se asi dala použít skupinová frekvence pro kluzáky na mimoletištních letech 130,925 MHz pokud by byla splněna výše uvedená nesplnitelná kritéria. viz AIP ENR 1.2.5. http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm . Tolik k formalitám. Bohužel tvůj návrh na zkoordinování nějaké "naší frekvence" na FM modulaci v leteckém pásmu je momentálně zcela sci-fi :-(

  • 25 RE: Používání radiostanic
    Autor: Kosta (+55) (-46) | Zasláno: 05.12.2011 * 22:06

    Pojdme to uchopit z jiné strany

    Co třeba domluvit jednu frekvenci mezi nami, tak ať jich nerušíme tolik. Stejně to všichni používají jak se jim zrovna hodí. Každá partička na kopci je na "svojí" frekvenci, aby se vzajemně nerušila s ostatníma, ale to že můžou rušit uplně někoho jiného je nenapadne.

    Sice to není úplně legální návrh, ale třeba naserem míň lidí jednou frekvenci, než když bude mít každá skupina jinou. Co se pamatuju tak kdysi davno byla 147.520 ta, která byla pro naše účely tolerovaná

  • 26 RE: Používání radiostanic
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 06.12.2011 * 01:32

    Nevím co je lepší, jestli se cpát bez licencí a opory v legislativě na pásmo, kde hrozí rušení případného komerčního a monitorovaného provozu, a nebo se prostě spokojit s PMRkem, ač třeba "přepáleným" na nějakých 5W.

    Šel bych cestou minimalizace "nasrávacho faktoru", aby to nakonec nedopadlo tak že přijdu na kopec a nějaký čepičák mi tam prohrabe batoh jestli nemám v batohu ilegální radiostanici.

  • 27 RE: Používání radiostanic
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 06.12.2011 * 03:51

    Ad PMR na 5W - to mi teda přijde jako docela parádní "nasrávací faktor" bez opory v legislativě (spíš v přímém rozporu s legislativou)...

  • 28 RE: Používání radiostanic
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 06.12.2011 * 09:33

    Já bch se spíš zeptal na to, jestli je skutečně potřeba komunikovat na padáku na vzdálenosti řádově přes 10km aby se muselo používat přepálený PMRko. Podle mě je spolupráce na přeletu realizovatelná tak do maximálního odstupu kluzáků 5km a všechno ostatní nad tyto vzdálenosti je akorát o tom, že slyším, že Franta na Všechově taky letí, ale nic z toho nemám.

    Trochu jiná je asi situace na závodech, kde je potřeba, aby závodníci pořadatele slyšeli. Jak to řešit v tomhle případě?

  • 29 RE: Používání radiostanic
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 06.12.2011 * 09:42

    A ještě mě napadla taková veselá věc: PL-4 článek 2.10 nám ukládá povinnost radiospojení při navijákovém provozu a ono to vlastně vůbec legálně nejde. ???

  • 30 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 06.12.2011 * 10:16

    Je v té skupince v LAA co má na starost věci kolem radiokomunikací někdo, kdo by byl zainteresovaný ve věci komunikace paraglidistů?

    Oni opravdoví piloti mají tohle vyřešené a naposledy si jen pořešili poplatky.

    Tj. má LAA vůbec zájem do toho opravdu jít?

    Jsme v situaci, kdy neexistuje legální cesta pro komunikaci ve vzduchu, na druhé straně jsou snadno dostupné ručky, schopné vysílat na 2m i 40cm a spousta dobrých a někdy i velmi vážných důvodů tu komunikaci ze vzduchu provozovat.

    Má pravdu kolega radista ok1com - hrnout to přes bezpečnost.

  • 31 RE: Používání radiostanic
    Autor: ok1com (+1) (-1) | Zasláno: 06.12.2011 * 16:40

    ad Braba: Ja jsem mel tuseni, ze pres letecke pasmo to taky nepujde. Vznesl jsem dotaz na UCL, ktery ma udajne dela spravu letecke pohyblive sluzby.

    ad PMR 5W: 5W je zbytecnych, ale nadruhou stranu je nutne porovnavat stejne parametry. VO-R/3 rika 500mW E.R.P. to znamena VYZARENEHO vykonu. Antena se ziskem 0 dBd je 1/2 vlnny dipol (35cm). Kratke gumove anteny maji zcela jiste zaporny zisk napr -3 dBd. Tedy kdyz smazim z rucky 1W (30dBm) je vyzareny vykon 30-3=27dBm tedy 500mW a vse je OK. Kdyz na antenu sahnu nebo ji mam vedle varia atp. rozladim ji a ma zisk treba -10dBd. 5W (37dBm) na antennim konektoru minus 10 dB zisk anteny = 27dBm a jsem zase na 500mW. Takze s tim vykonem to neni tak horke.

    Ono uz jenom pouziti nehomologovane cinske stanice nebo stanice co ma odpojitelnou antenu (antenni konektor) porusuje VO-R/3.

    ad PL-4 článek 2.10: tak to je "hodne dobry" - kocourkov...

  • 32 RE: Používání radiostanic
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 06.12.2011 * 20:01

    Ja mel za to, ze povinnost spojeni sice je, ale ze strany navijakare (ktery je na zemi), aby mohl vlekaneho korigovat. Asi se neceka, ze vlekany bude behem startu smatrat po vysilacce.

  • 33 RE: Používání radiostanic
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 06.12.2011 * 20:56

    to kkaarreell.pg: já to taky tak chápu, ale je to na hraně, protože v okamžiku, kdy ten pilot zavysílá, tak už je technicky vzato "mimo zákon". Sice je to všeobecně tolerované, ale asi by naše předpisy měly být v souladu s ostatními. Já to ani nepovažuju za problém, spíš jak jsem psal mi to přijde veselé.

    to pgPavel: kolega radista ok1com si asi moc neuvědomuje, že ta otázka má taky politickou rovinu. A to následující:

    Momentálně chceme aby naše padáky nepodléhaly registraci a líbí se nám to. Chceme aby piloti mohli používat rádio ve vzduchu, ale nebylo to povinné. Ještě k tomu chceme aby to bylo na FM modulaci a frekvencích, které nejsou vyhrazené pohyblivé letecké službě protože máme ty dvoumetry nakoupený. A abysme svoje záměry prosadili chceme to "hrnout přes bezpečnost". A jak to dopadne pokud to budeme opravdu urputně hrnout tímhle směrem? Někdo na ministerstvu dopravy řekne: "Dobře, tak jim teda ty podmínky vytvoříme. Budou vysílat na pásmu pohyblivé letecké služby tak jako všichni ostatní letci, s AM vysílačkama jako všichni ostatní aby se navzájem slyšeli, budou mít na padáku registrační značku jako všichni ostatní a budou mít průkaz radiofonisty jako všichni ostatní. A aby se ta bezpečnost zajistila, tak všichni povinně." To je asi nejjistější výsledek pokud se v tom začneme mohutně rýpat. Takže je spíš potřeba se opatrně poptávat na ČTÚ a nechat to dělat lidi, kteří si uvědomují i tyhle možný konce. Momentálně na tom dělá tajemník LAA a z výše uvedených důvodů se to nehrne přes bezpečnost.

  • 34 RE: Používání radiostanic
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 06.12.2011 * 21:19

    Pokud by byly levné AM vysílačky k mání a umožnilo nám to komunikaci s věží a v zásadě i průlety TMA, tak by to nebylo zase tak zlé - pozitiva by převládla nad negativy. Ale nechci tím nic přivolávat a je mi taky jasné, že pouhá vysílačka není postačující podmínkou pro vstup do prostoru C/D.

    Bylo by fajn mít jednu frekvenci pro běžný provoz a druhou emergency. Samozřejmě ideál by byl nepovinné a přitom vyhrazené, resp. abychom si s nikým nepřekáželi a v rozsahu čínských ruček.

    Jestli se někdo v LAA věcí zabývá a má nějaké obrysy funkčního řešení, tak je to supr. Popravdě jsem si nebyl jistý, jestli tohle LAA vůbec vnímá jako věc hodnou řešení, když jde jen o PG a HG, zvlášť když se současně mlčky toleruje užívání PMR/sdílených frekvencí.

  • 35 RE: Používání radiostanic
    Autor: Karlos (+1) (-0) | Zasláno: 07.12.2011 * 08:43

    Mě zaujalo vysvětlení ok1com o "vyzářeném" výkonu.

    Dá se tedy jako výsledek této diskuze považovat, že vysílání na kmitočtech PMR s čínskou radiostanicí UHF nebo rozšířenými dualbandy (nastavenými na poloviční výkon) je to nejmenší zlo.

  • 36 RE: Používání radiostanic
    Autor: wilibald (+11) (-6) | Zasláno: 07.12.2011 * 11:02

    Dobře se to tady povedlo shrnout. Co se týká možností legalizace, tak jsem také docela pesimista. Hlavním cílem mého příspěvku bylo přibrzdit "rozvolňování věci", což je přirozený jev v podobným případech, které vždy evolučně gradují, až se to jednou celé po...

    Nemělo by se dít, že si stovky lidí pořizují vícepásmové ručky už s pocitem, že to tak je "normální a free", že PG předpisy dokonce obsahují odkazy na radiokomunikaci a že prodejci nevhodně a velmi odvážně inzerují nějaká "speciální komunikační zařízení". To zavání poslední fází před posr...Řízení žáka PMRkem ze země, nebo nouzové volání je věc jedna a případný čilý provoz všude možně po kmitočtech věc druhá...

    Je tu pěkný komentář k případným možnostem pokusů o legalizaci. K pokusům dostat se do "letecké služby" naprostý souhlas s očekávaným vývojem věcí popsaných Brábou. O AIR pásmu bych radši ani nemluvil, než schytáme ty imatrikulačky... ;o) A zavádět nějaké nestandardní novinky do celosvětově pracně "vyladěného" AIR pásma je prostá utopie.

    Jakýkoliv pokus o jiné pásmo narazí na legislativní a technické problémy a považuji za celkem zbytečné to nějak řešit na národní úrovni. Rozdělení kmitočtového spektra je hodně vázáno mezinárodně a bude čím dál tím víc. Perspektivní aktivita má význam pouze na úrovni EU. Tzn. Smysl byl měl koordinovaný postup EHPU a všech národních asociací vůči evropským předpisům, se stanoviskem co přesně chceme, argumenty, proč to chceme, že to má nějaký "užitečný" význam, proč nemůžeme být v AIR

    a pod. Jak je tady zmíněno, tak legislativně je zásadním problémem stávající definice služeb v legislativě (pozemní, letecké a pod). Technicky také není jednoduché nějakou "službu" zařadit, musí k tomu být vědecké zkoumání šíření a dopadů, vyřešit kriteria na zařízení, homologace a pod. Teoreticky mi připadá nejschůdnější cesta "připuštění možnosti vzdušného provozu" v některém z existujících "veřejných" pásem, asi nejlépe v LPD...Tedy nějaká "PG sdílenka". Ale jak říkám, na evropské úrovni, promyšleně a s neprůstřelnými argumenty. Aktivity na LAA jsou chválihodné, ale nevím, zda se najde dost novátorství zavádět něco na národní úrovni, navíc, když dříve či později bude stejně dělení spektra probíhat výhradně na úrovni EU a národní speciality nejspíš zmizí. Ovšem prosazování čehosi na EU, co už někde úspěšně funguje, by asi bylo jednodušší.

  • 37 RE: Používání radiostanic
    Autor: Benour (+23) (-2) | Zasláno: 18.07.2013 * 19:28

    Existuje tu fórum, kde by se řešil seznam aktuálních emergency frekvencí v PG oblastech?

    Např. 161.300 ve Švýcarsku

    http://www.rega.ch/en/operations/additional-services/emergency-radio.aspx

    nebo 147.800 ve Slovinsku

    http://www.kobala.si/en/kobala-center

    atd.? (Itálie, Rakousko, Brazoška, Nepál, Keňa, ...)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.


Partneři:

 logo Axispara  logo MAC Para



Sekce PGwebu: