Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 704

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 112

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 112

Warning: Attempt to read property "id" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/page/class.PagePhorumSection.php on line 704

Warning: Attempt to read property "name" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/component/class.ComponentLayout.php on line 53

Warning: Attempt to read property "name_url" on null in /home/pgweb/xcontest.org/site/class/component/class.ComponentLayout.php on line 54
Téma :: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou :: PGweb - paragliding live!
FÓRUM PGweb


[Téma] Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou

Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
Autor: springb (+0) (-0) | Zasláno: 06.07.2017 * 19:34

Na web-stránkach určených pre rogalá ak sa v diskusií objaví otázka, či si vybrať radšej rogalo, alebo padák, piloti rogál často argumentujú práve tým, že pri rogale nehrozí pád z malej výšky. Mohol by sa prosím niekto znalý tohoto problému o tom rozpísať trochu viac? Zaujímalo by ma najmä:

1. Prečo sa to deje, akú to má príčinu? Príčina kolapsu vo výške 10-15 m bude presa len asi trochu iná ako príčina kolapsu vo výške 300 m.

2. Stáva sa to len na určitých miestach - pristávačkách a na niektorých napríklad vôbec? Alebo sa to stáva všade?

3. Môže sa pilot tumu vyhnúť, predpokladať,očakávať to? Alebo je to fakt len o náhode ako tvrdia piloti rogál? Akoby nejaká temná ruka osudu občas ukázala na niekoho prstom a povie: "Tak a teraz jebneš ty na zem!"

Vopred ďakujem za reakcie ;-)

6 příspěvků
shlédnutí: 2530
  • 1 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 08.07.2017 * 17:05

    zpatky do kurzu! a vybrat jinou skolu prosim :)

  • 2 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: dasieq (+0) (-1) | Zasláno: 10.07.2017 * 13:41

    Když špatný pilot na špatném křídle přistává pří špatných podmínkách na špatném místě a navíc bude mít smůlu, tak neštěstí hotové a nezáleží na lokalitě.

    Jinak v dobré škole vysvětlí ti instruktor během kurzu na čem lítat, za jakých podmínek a jak a kde přistávat:)

    Způsobů jak se dostat rychle z 10 m na zem je více, mj.:

    1) můžeš přistávat do rotoru,

    2) můžeš přebrzdit padák a pak prudce povolit řidičky,

    3) můžeš vletět do silné termiky těsně nad přistavačkou a špatně reagovat nebo vůbec nereagovat,

    4) fakt se spleteš a stáhneš áčka...

    Je toho spousty, ale během kurzu řeknou ti na čem se chystáš lítat a co raději nedělat :)

    Čau,

    Adam

  • 3 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: springb (+0) (-0) | Zasláno: 10.07.2017 * 16:40

    drybar: Mohol si sem napísať nejakú osobnú skúsenosť, alebo niečo čo ťa naučil niekto iný, namiesto toho si sem napísal príspevok ktorý nepomôže nikomu a ničomu.

    Adam vďaka za reakciu, asi som sa trochu nejasne vyjadril v mojom prvom príspevku. Samozrejme je celý rad dôvodov prečo sa dá s padákom zrútiť z malej výšky na zem pri nejakej hrubej chybe v pilotáži. Ale mňa skôr zaujíma to ako o tom píšu piloti rogál, že chytíš kolaps padáku v malej výške BEZ toho aby si urobil nejakú hrubú chybu. Opakujem, píšu o tom ako o páde z malej výšky, teda v čase kedy sa s tým dá už len ťažko niečo robiť, ale bez chyby v riadení. Alebo to brať tak, že chalani od rogál tárajú a nič také sa nedeje.

  • 4 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: IndianBN (+0) (-0) | Zasláno: 10.07.2017 * 19:21

    Lietal som rogala, teraz lietam PG, moj nazor je taky, ze rogalisti skorej rozpravaju o niecom bez znalosti problematiky, o veci, o ktorej moc nevedia(ani nemaju ako a preco, je to ine lietanie), resp. o ktorej existuje mozno nejaka mienka z minulosti. Pokial som lietal rogalo, tiez som bol nazoru, ze pg su stale na hrane padu, ze im to stale musi "klapat" atd.. a ze im stale hrozi pad.. ( vtedy som ani neuvazoval, ze klapanec je bezny, ze sa "opravi" sam atd)

    Ono tie klapance, asi ma niekto opravi, ale je to asi nejak tak, ze povedzme 98% sa da zachranit vhodnym padakom a pilotazou - takze sa neudeju, zvysne sa udeju - lebo rotor, pocko, riadenie atd.. A tam je to potom o sikovnosti a okolnostiach..

    Pre predstavu, priemerny rozumny pilot na beznom pg nemusi za rok kupit ani jeden klapak...

    Velmi strucne by som to zhrnul asi takto: Kazde ma svoje. Na pg sa musis vysporiadat s klapancami, s malou rychlostou.. na rogale je to dost o rychlosti, pristate je kapitola sama o sebe..pady po kridle su tiez celkom "sranda"..

    Pekne polietat sa da na oboch, ako aj kvalitne rozsekat :D

  • 5 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: dasieq (+0) (-1) | Zasláno: 10.07.2017 * 20:41

    Ono ty moderní padáky jen tak neklapají. Pasivní bezpečnost u školních a rekreačních je na vysoké úrovni. Tam sem nějaké ouško, ale jinak nehrozí to volným pádem na zem.

    Možná v raném stadiu vývoje padáky častěji klapaly (a to si pamatuji rogalisti), ale současně vyráběný patřičné zatížený padák v dobrém technickém stavu nějak zvlášť tě neohrozí. Pochopitelně jsou šachy bezpečnější... :)

    Těch 10 m to není výška, ve které bys chtěl na padáku nějak zvlášť dlouho pobývat - vyjma fází startu a přistání. Vzduch je docela živé prostředí a letové podmínky se mohou rychle měnit - platí to obecně, ne pouze pro padáky nebo rogala. Když se něco posere (z jakýchkoliv důvodů), tak se vrchlík nestačí zregenerovat a nafouknout. Třeba 50 m výšky zajisti ti navíc možnost použití záložky.

    Pokud chceš něco z osobních zkušenosti, tak doporučuji šlapat do kopce po svých z batohem na zádech. Takhle posílíš nohy a bude větší šance, že odejdeš po svých v případě tvrdého přistání.

    Čau,

    Adam

  • 6 RE: Kolaps vrchlíku 10 m nad zemou
    Autor: sifa (+8) (-0) | Zasláno: 18.07.2017 * 13:15

    1) důvody jsou stejné jako v jakékoli výšce: rozdílnými úhly náběhu na polovině křídla může dojít k asymetrickému kolapsu, v turbulentních podmínkách (nebo špatnou pilotáží při předběhnutí křídla) může dojít k náhlému snížení úhlu nabíhajícího vzduchu a front-stallu. Při špatné pilotáži může dojít k přetažení křídla a pádu do negativky, či deepstallu.

    2) může se to stát tam, kde se v daný okamžik sejdou "vhodné" povětrností vlivy a letící kluzák, určitě na to má vliv i orografie terénu, ale hlavně na to má vliv sám pilot (od rozhodnutí tam v daný okamžik vůbec být, na čem tam letí až po jeho schopnost reakce).

    3) Předpokládat a očekávat to pilot musí, učit se adekvátně reagovat by měl a jsem přesvědčen, že vyloženým nebezpečím se lze vyhnout v drtivé většině případů. Pro každého je ta hranice samozřejmě jinde... Jestli se ptáš na to, zda opravdu nikdy nemůže zasáhnout "temná ruka osudu" :) , tak samozřejmě může. Jak jinak nazvat třeba náhle se zjevícího čerta nad přistávačkou, nebo nečekaného, ničím neohlášeného, brutálního poryvu po startu. Létání sebou nese asi vyšší riziko, než třeba hraní šipek, o tom žádná ...

    Ale řešit todle z lešenářema je o ničem, i když je to hodně zábavný a člověk tím zabije nejedno odpoledne při parawaitingu :D Oni mají zase svá rizika a když skončí debaty o tom, kdo by na co nikdy nevlezl, umí se o tom i zajímavě rozpovídat :) O rychlostech na kterých se přistává a že není radno chybovat, o tom, že jakákoli chyba, kde mi končíme elegantně rozvěšení na stromě, pro ně může být fatální, o větším stresu z hledáním přistávaček atd... ;)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.


Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: