[Téma] Jak řídit
Ahoj,
měl bych dotaz na zkušenější než sem já. Koupil jsem si nové křídlo a právě sem dočetl manuál, z čehož mi vyplynula řada otázek.
1.) V manuálu se píše, že křídlo je konstruováno tak, aby mělo nejlepší klouzák ve chvíli kdy je plně odbržděno, tedy řidičky úplně nahoře.
Ok, tomu rozumím. V kurzu nám ale říkali, že máme létat mírně nabrždění s řidičkama tak 10 až 15 cm přitaženýma. Když naletíme do stoupáku tak odbrzdit, křídlo zrychlí a lépe to proletí.
Otázka tedy je, jak mám odbrzdit už plně odbržděné křídlo. Nabízí se mi varianta, že to prostě nechám tak a nebo bych teoreticky mohl lehce pomoct speedem, ale to je asi blbost a navíc ho nemám vždy na noze. Máte k tomu někdo prosím nějaký tip?
2.) Dál se tam píše, že při létání na speedu nemám používat řidičky. K zatáčení používat pouze náklony, nebo do speedu šlapat asymetricky. A především, že při letu na speedu má být také aktivní pilotáž prováděna přes speed. Když jde křídlo přede mě, tak povolit speed a naopak. Tohle jsem vždy dělal řidičkama, ale zase je tu ta samá otázka... Co když letím na plném speedu a vletím do stoupáku. Plný speed už víc nesešlápnu.
Co s tím? Díky moc za rady.
-
1 RE: Jak řídit
1.) Pokud chceš maximální klouzák, tak nemůžeš zároveň brzdit. Pokud lítáš v termice, tak kombinuješ různé rychlosti aby jsi byl celkově byl co nejefektivnější.
Při svahování si přibrzdíš, ať snadněji stoupáš, při točení brzdíš ještě víc, ať si blíž silnějšímu stoupání při přeskoku v protivětru rozumně šlapeš ať máš co nejlepší klouzavost a v turbulencích vždy připraven upravit rychlost na kyvy vrchlíku.
2.)V autě taky nešlapeš zároveň plyn a brzdu, takže proto to doporučení. V tom případě na který se ptáš bys to srovnal o něco později méně efektivně, než kdyby jsi tu situaci včas vycítil a počítal s ní.
Ve vzduchu je ale vždy spousta překvapení se kterým se musíš nějak porvat.
-
2 RE: Jak řídit
Dané rozpory vznikly různým zaměřením rad na kurzu a v manuálu :) Na kurzu jsou rady pro co nejbezpečnější let pro úplného začátečníka, v manuálu pro co nejlepší výkon křídla při aktivním řízení.
Jenom v rychlosti, jinak je to to na dlouhé povídání:
1) Pokud svahuješ u kopce, je lepší mít lehce přibržděno.
2) Pokud nesvahuješ ani netočíš stoupák, jen letíš, měj plně odbržděno.
3) Pokud letíš dle bodu 2) a moc "hniješ", používej speed dokud z klesáku nevyletíš.
4) Pokud točíš stoupák, nepoužívej speed, jen stahuj řidičku dle toho, na jak velkém poloměru ho chceš točit. Můžeš při tom mít velmi lehce přibržděnou i druhou řidičku, abys cítil, co se nahoře děje.
Tohle je na tebe asi ještě moc brzy, ale třeba ti to něco dá a osvětli rady z manuálu:
-
3 RE: Jak řídit
Klouzavost vuci zemi je zavisla na smeru vetru. Tzn ze stejne i pres vsehny pravidla neni jedna poloha pro "nejlepsi let". To co pises plati jen na dobre vytrimovanem kridle, kteremu nikdo neupravoval delku rizeni a za bezvetri.
Proc bys stoupak proletaval? Po vletu do nej jakmile se zas dostanes do ustalenyho stavu je naopak vyhodnejsi zpomalit na minimalni opadani, abys ziskaval vysku. Nebo zacal tocit.
Speed a brzdy je ne ne. Ber to jako spojene nadoby. Bud delam to a nebo to druhe. Nektera kridla dnes velmi dobre zataci na speedu nebo s vypustenym rizenim za zadni popruhy. Prenos vahy je ale z moji zkusenosti optimalnejsi.
-
4 RE: Jak řídit
Diky vsem za zajimave rady. Letam rekreacne cca. rok a hodne z toho pouzivam, ale trochu bych se vratil, protoze to co me zajimalo nejvic tu myslim nepadlo.
Kdyz letim na plne odbrzdenem kridle, nebo dokonce na speedu a vletim do stoupaku a kridlo jde prudce za me... co v tomto okamziku delat? Ptam se proto, ze uz nemam jak zvysit rychlost kridla a tim provest aktivni pilotaz. Poradi si to kridlo samo nebo tomu jeste nejak pomoct jde?
Diky vsem
-
5 RE: Jak řídit
když se dostane za tebe, je pravděpodobné, až jisté, že bude chtít být následující okamžik před tebou, někdy i pod tebou ;-) Tomu zabráníš aktivním řízením řidičkami, tedy jinak řečeno - brzdíš větší či menší pohyb vrchlíku dopředu. Když je ten pohyb svižnější - prostě ten předstřel chytíš... je to základní předpoklad přežití.
-
6 RE: Jak řídit
Na kridlo reagujes podle jeho chovani. Kdyz kridlo cukne za tebe, dej ruce nahoru a cekej na predstrel.
S kridlem za sebou, pouzitim brzd si koledujes o fullstall ci negativku (nenechas ho rozletet), a v kazdem pripade zvysujes nasledny predstrel (kridlo pujde dal za tebe). Seslapnutim speedu zvysujes predstrel ktery prijde (kridlo se rozleti rychleji, a doleti dal pred tebe), leda bys speed seslapl tesne pred tim nez prijde cuk vzad (to nedas).
Aby ti to docvaklo v praxi, muzes delat kyvacku dopredu dozadu a pak ji rychle utlumit. Jde to rozkyvat brzdama, ale i speedem.
-
7 RE: Jak řídit
Jestli správně chápu Tvou otázku, tak odpovědí je, že neděláš prostě nic. Když nalétneš stoupající masu vzduchu, necháváš křídlo plně odbržděné, ono ho to jakoby přibrzdí a posléze začne stoupat, čekáš až se ustálí a vybereš stranu, kde očekáváš jádro a začneš točit (mapovat, jak ten stoupák vypadá :) ) . Hlídáš možný předstřel (vypadnutí ze stoupáku, či po nalétnutí do hodně rychle stoupající masy vzduchu a ten přibrzdíš ve chvíli kdy cítíš, že křídlo se rozjelo dopředu, ne dřív. To létání s mírně nabržděným křídlem se týká spíš létání u svahu, pokud někde nastoupáš a letíš přeskok a hledáš další stoupák, poletíš většinou na odbržděném křídle, nebo ve speedu). Pokud pak prolítáváš neklidnější a "rozbitější" vzduch, je určitě lepší vypustit speed a klidně i přejít k tomu nabrždění o kterém píšeš. Líp začneš cítit co se děje a případný reakce vrchlíku nejsou tak dynamický.
-
8 RE: Jak řídit
Pokud nalétneš stoupání na odbržděném padáku,padák couvne za tebe zbývá ti čekat až se opět vrátí nad tebe(max hlídat předstřel) osobně bych speed nešlapal a nad ničim jiným nepřemýšle
-
9 RE: Jak řídit
... a plny speed pri vletu do stoupaku plynule vypustit a odchytnout nasledny predstrel ridickami 😉
-
10 RE: Jak řídit
Otestované a továrně nastavené křídlo s neporušenou geometrií a neupraveným řízením by do stallu nemělo spadnout ani při náletu do silného stoupání.
Na toto chování je testován a certifikováno. (test chování přechodu z vysokého úhlu náběhu, případně z deep stallu)
Tzn pokud budeš mít vypuštěný řízení a vletíš do stoupání, nedělej nic nech ruce nahoře, počkej až zapůsobí gravitace a křídlo se zas vrátíš pod křídlo.
V případě dynamického kyvu pak adekvátně brzdit "předstřel", ale až se křídlo dostane do pozice mírně před tebe s cílem zabránit kaskádám.
-
11 RE: Jak řídit
Díky. Jednalo se mi přesně jen o ten okamžik kdy plně odbržěný, nebo na speedu vletím do stoupáku. Jen o tuhle chvíli. Poslední 4 odpovědi byly přesně to co sem potřeboval. Díky moc