[Téma] Aféra Enzogate
-
1 RE: Aféra Enzogate
Pěkně napsanej článek Dík.
Je to masakr. Ozoni celkem slušně přestřelili... a ještě se to snažili nechutně ututlat. Museli tam mít asi veselo. Ty zarámovaný fotky svýho prohlášení si asi doma nad krbem nevystaví :D
Představa že si jako pilot koupím křídlo za 120k a pak mě diskvalifikujou je trošku zneklidňující.
-
2 RE: Aféra Enzogate
podobná aféra byla už na mistrovství světa v Bulharsku, kde byl problém s volnejma koncema - ( už nevím jestli u Ginu, nebo Ozonu) - kdy některá křídla měla sešitý A + B popruh volným páskem na omezení sešlápnutí spídu a jiná od stejného výrobce to omezení neměla. Úspěšně se to tenkrát ututlalo.celý EN-D je postavený na hlavu, jsem zvědavej jaká ptákovina bude následovat
-
3 RE: Aféra Enzogate
bambus: loni na MS se to týkalo pro změnu Niviuku, pokud si pamatuju správně...
-
4 RE: Aféra Enzogate
Na MS měli 3 různé volné konce, jestli se nepletu, tak Zoller napsal, že je o v pořádku a vyhlásili se výsledky.
Prostě komedie
-
5 RE: Aféra Enzogate
Co si o tom mysli Swing (usty Daniela Tyrkase): www.xcmag.com
A konecne prohlaseni a vysvetleni situace a pozice od Allaina Zollera/Air Turquoise http://www.para-test.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1534&Itemid=1 - mimo jine z toho plyne ze: 1) Enzo 2 M s delsi nabezkou zatim nepovazuji za certifikovane, 2) upravy na testovanem kridle (odparani zabrani) jsou udajne dobre zdokumentovany a je mozne vratit kridlo zpet do originalniho stavu
-
6 RE: Aféra Enzogate
Oficialni stanovisko PMA k afere Enzogate http://www.p-m-a.info/english/welcome/news.html
-
7 RE: Aféra Enzogate
PMA svoje vyjadreni ze zatim nespecifikovanych duvodu stahla, k precteni je zde http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p398743#p398743
Postoj firmy Niviuk k afere Enzogate www.xcmag.com
-
8 RE: Aféra Enzogate
ten niviuk taky neni svatej,postradaji k ip 7 vel.24 dokumentaci k load testu.
se piše tady .
:http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p399055#p399055
-
9 RE: Aféra Enzogate
Mirek: Ano, PWCA se rozhodla vyloucit z prave zacinajiciho zavodu PWC v Mexiku vsechny Ozone Enzo 2 - a Niviuk Icepeak 7 24 take, pokud do pondeli nebude k dispozici oficialne loadtest.
Jinak predevcirem ve Valle de Bravo pri neoficialnim treninku na PWC smrtelna nehoda polskeho pilota (na Enzo 2) :-(
-
10 RE: Aféra Enzogate
posraný certifikace.když to nebylo každej věděl že leze na hyenu a počítal stím že je jednou nohou v hrobě,takhle ta certifikační norma EN-D jen piloty mistifikuje že je to relativně ok.
-
11 RE: Aféra Enzogate
PWC ROUND 1 - Valle de Bravo, Mexico
Tomorrow Feb 2cd will be official practice day w/ full task.
First task will now run Monday Feb 3rd
Ozone Enzo 2- will not be allowed during this event
Icepeak 7 size 24- will be allowed to run tomorrow during practice day and on Monday during first task. If full test report is not received by Monday night, it will be disqualified from this event as well.
Glider changes will be allowed during this event due to this problem.
btw, v piatok vo Valle mal jeden pilot (ucastnik zavodu PWC)na Enzo2 smrtelnu nehodu. R.I.P.
-
12 RE: Aféra Enzogate
To MirekMimochodek: Na PWC jistě všichni vědí na čem lítají, v tom problém není. Jiná situace je na MS/ME, proto ta povinná certifikace byla zavedena.
Ta nehoda je pro Ozon další nepříjemnost, může mu to být hozeno na hlavu že je to kvůli jejich necertifikovanému Enzu. Potencionálně je to argument pro zachování závodění na EN-D.
Neví někdo jak se to stalo ?
-
13 RE: Aféra Enzogate
paraglidingforum.com:
"He had a collapse of some sort, a small cascade, which then developed into a fast-rotating SAT. I would guess he was about 300m over the ground. The glider became fully inflated after a couple of rotations. At about 30m over the ground the reserve came-out but did not open - there seemed insufficient time. He appeared to miss all the trees which may have helped break his fall."
O něco dřív psal jinej pilot že zemřel na vážné poranění hlavy a jeho helmu našli kus dál na zemi bez poškození...
-
14 RE: Aféra Enzogate
Každopádně ta nehoda měla velký vliv na rozhodnuti PWCA nepřipustit Enza 2 do soutěže - a není divu, pokud je to křídlo reálně necertifikované, tak bych se naopak divil, kdyby si organizátoři vzali na triko to riziko.
Max: Potencionálně je to argument pro zachování závodění na EN-D. - snad ne, koneckonců i relativně konzervativní EHPU teď o víkendu na svém zasedání podpořila návrh nové CIVL Competition Class, takže je velká šance, že za pár dnů na zasedání CIVL to projde.
-
15 RE: Aféra Enzogate
Jen pro info, nevíte někdo kolik bylo smťáků na závodech od zavedení jen EN padáků? Jestli je tohle 1. a ještě vlastně na necertifikovaném, tak se asi jen tak EN nezbavíme :(
-
16 RE: Aféra Enzogate
Maxx: myslím že jestli je to PWC nebo MS/ME, tak je to snad jedno, pokaždé piloti vědí na čem letí. Nebo máš pocit, že na těch závodech lítá někdo jinej? Nebo jak jsi to myslel?
-
17 RE: Aféra Enzogate
Kosta: ve Francii od zavedeni zavodeni v EN-D meli 2 nebo 3 smrtaky na zavodech. Predtim nekolik let (mozna 5 nebo 6) na Open class ani jedna fatalni nehoda.
-
18 RE: Aféra Enzogate
Scorpi: takže první smťáky na závodech (5-6 let bez) bylo až na MS, kde se uleteli 2 kola, jelo se domu a od té doby jsou EN?
-
19 RE: Aféra Enzogate
Kosta: tyka se ciste jen Francie - kde je ovsem obrovske mnozstvi pilotu a velke mnozstvi zavodu a tim padem velka statistika. Nicmene jde o zavodeni v jedne jedine zemi.
-
20 RE: Aféra Enzogate
malý detail k MS které byly zrušeny po dvou tragických nehodách než se zavedli povinné EN normy .
Oba piloti měli stejnou sedačku z které při rotaci bylo problém vyhodit záložní padák ,protože klika byla poměrně daleko a při rotaci nebylo možné ji efektivně vytáhnout.
-
21 RE: Aféra Enzogate
To Kosťa: Pokud vím, tak na PWC se dostanou je ti nejlepší z nejlepších. Na MS/ME je pro každou zemi určitý počet míst a může tam jet (teoreticky) "rekreant s nasvahovanýma 50 hodinami ročně" Nebo to tak už není ?
-
22 RE: Aféra Enzogate
nn maxi, myslím že musíš být asi do 400. místa ve FAI rankingu..
-
23 RE: Aféra Enzogate
EnZo 2 a problém se strunami po navlhnutí,a myslí že i Mantra 6 byde mít ty stejné struny tudíž stejný problém.http://forum.paragliding.se/viewtopic.php?f=15&t=349
-
24 RE: Aféra Enzogate
PWC má iný podstatne náročnejší výber pilotov ako MS a ME. Na MS a ME sú nominovaný najlepší piloti každej krajiny = spravidla reprezentanti, ktorí nemôžu byť vo FAI rankingu myslím na horšom ako 1500 mieste. Do preteku PWC sa zberajú písmena. A je najvyššie. Každý pretek na svete má svoju kategóriu, ktorá je charakterizovaná písmenkom a v tomto preteku každé umiestnenie má svoje písmeno.
Porovnajme dva preteky - príklad:
Majstrovstvá Švajčiarska, kategória A, potom 1.,2.3.,4.,5. a možno aj 6. miesto = písmeno A, 7.8.9.10. .. = B, 11.,12.,13.,14., ... = C atď., atď.
Majstrovstvá Slovenska:
1. miesto = C, 2.,3. miesto = D, 4.,5.,6. = E .... atď. atď.
Na PWC sa dostane ten kto má dve čo najvyššie písmená, respektíve určitevšetci čo majú AA, AB, AC a vlastne hocijaké A, až po povedzme C + nejaké písmeno.
Či sa pilot na pretek PWC dostane závisí od toho koľko lepších sa prihlási. Niekedy to vyjde aj E + horšie písmeno.
Z tohto vyplíva že PWC je najťažší pretek sveta, pretože na MS a ME sa môže dostať aj pilot priemerný, na PWC však nemá šancu.
-
25 RE: Aféra Enzogate
Na MS nebo ME musí být pilot do 400 místa ve FAI během posledních dvou let, ne do 1500, jen pro upřesnění :)
-
26 RE: Aféra Enzogate
-
27 RE: Aféra Enzogate
-
28 RE: Aféra Enzogate
uff :-( dost mě mrazí při představě, že to byl Rafal.... pamatuji si ho, když začal závodit a jezdil i na naše závody. Hlavně představa jaký to byl nyní pan AA pilot a navíc měl stovky hodin na starym Enzu. A pak "se řekne: měl hodit záložku"??? (zřejmě musel mít 2)
-
29 RE: Aféra Enzogate
Tak jak to dopadlo, co vysledky- platej, neplatej?
-
30 RE: Aféra Enzogate
-
31 RE: Aféra Enzogate
Jak tohle Blozoni vokecaj, na to jsem teda zvedavej...
-
32 RE: Aféra Enzogate
Asi to svedou na švadlenu :)
Stejně by mě zajímalo kolik lídí a jesli vůbec o tom někdo z pilotů věděl
-
33 RE: Aféra Enzogate
-
34 RE: Aféra Enzogate
Dovolim si strucne shrnuti, kdyz uz jsem to vsechno procetl :)
Air Turquiose (EN zkusebna) se vyjadrila ke kridlum ze superfinale (porovnavala 3 kridla odebrane v Brazilii pilotum s kridly, ktere jsou ve zkusebne a na nichz byly provedeny letove testy):
1) enzo2 M nesplnuje normu - jina delka nabezky, odtokovky, jine umisteni poutek na produkcnim a testovanym kridle (proste uplne jiny padak ;) )
2) icepeak 7 pro vel. 24 ze superfinale nesplnuje normu - delka snur mimo toleranci a rozdilna delka chodu speedu
3) boom 9 si AT nedovoluje posoudit, zda odpovida testovane verzi. Testovana verze mela trimy a AT nedokaze rozhodnout, jestli je chod speedu identicky na produkcnim a testovanem padaku (moc nechapu, proc maj problem tak jednoduchou vec rozhodnout...) - v originale: "the archived glider had trimmers on the rear risers. The manufacturer mandated us to conduct the homologation procedure in a certain trimmer configuration, but it is impossible to assess whether riser geometry is analogous when using the speed system on the production glider"
PWCA odsoudila enzo2, vyradila ho z vysledku superfinale. Ostatni kridla jsou podle nich ok :-)
-
35 RE: Aféra Enzogate
ad Icepeak 7 a delka chodu speedu - rozdil je zpusoben tim, ze se speed da lidove receno "proslapnout" vic nez se pocitalo pri EN-testovani (tj. kladka na kladku). Nikoliv ze by popruhy byly jine, s jinou delkou speedu. Tohle je mimochodem vec, kterou navrh CCC normy resi.
Jinak u Enza 2 je zcela zjevne, ze vrchlik je odlisny a ma jinde poutka, u ostatnich odpovida testovanemu kusu. U Enza 2 uz snury ani nemerili, protoze to by nemelo smysl (...a otazka co bychom se dozvedeli, kdyby zmerili). U ostatnich tam jsou na snurach obcas jsou rozdily vetsi nez povoluje tolerance v EN-norme (10 mm), ale celkove je to v radu, ktery dle zdraveho rozumu nevybocuje z toho co se muze dit i normalnim vytazenim/zkracenim snur (snad krome toho pritazenyho stabila o 36 mm, ktery si netroufnu rict, jakej muze mit vliv na letovy vlastnosti).
Takze mozna ze Icepeak7 a Boom9 nejsou uplne OK, ale jsou radove min problematicky, nez Gonzo 2;)
-
36 RE: Aféra Enzogate
Ještě by to mohli rozpárat jestli mají stejně vysoký profil/žebra :)
-
37 RE: Aféra Enzogate
Tak a je to tady:
Další vyjádření dle Alana z. Jsou i niviuky pro 24v
Neuznané zkusebnou pro velké rozdíly ve šňůrach a speedu. Ted jsem zvedav jestli za různou i je?!
Pokud by to mělo byt spravedlivé:tak bych vyřadil ozon,niviuk.
Jsem zvedav jestli neco najdou jeste na gina.
-
39 RE: Aféra Enzogate
PWCA uz rozhodnutí udělala, Enzo 2 vyřazeno, Niviuk a Gin akceptovány. Vyjádření Alaina Zollera neoficiálně v rámci "měřícího" meetingu a pak oficiálně za Air Turquoise byla trošku odlišná, asi jako je odlišný pohled zdravého rozumu a striktní pohled normy. Vysvětlení je v těch dokumentech odkazovaných na XCmagu a také v diskusi na paraglidingforu http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=60016&postdays=0&postorder=asc&start=780
-
40 RE: Aféra Enzogate
Jinak docela zajímavá informace je, že exemplář Gin Boomerang 9, který je ve zkušebně, má trimy (nezašité). Air Turquoise si sype popel na hlavu, že to byla chyba takový padák přijmout a testovat a minimálně nezafixovat pozici trimů, ve které byl padák testován. Zkrátka cirkus s názvem "EN testované závodní padáky" pokračuje dalšími divácky atraktivními kusy:)
-
41 RE: Aféra Enzogate
Myslim si ze jestli do toho bude zařazen i gin, brzy se dočkáme výměny testovací firmy,Podle toho jak jsou poslední dobou testovány závodní en-d firmou Alana z.je fakt vtipné a začíná to byt dosti na hrane!Jestli to pujde takhle dal muze se stát taky to ze se en-c třídy v brzké době nedočkáme!!!
-
42 RE: Aféra Enzogate
Tak a mame tu odpověd od firmy ozone:
STATEMENT REGARDING ENZO 2
To All It May Concern,
I apologise wholeheartedly for the upset we have caused to all pilots, and specifically Enzo 2 pilots. I and the Ozone team understand that many are angry and we will do everything we can to resolve the trouble we have created.
Our aim was always to produce the nicest Enzo 2 we could for all Ozone competition pilots, within the EN frame. But it was a mistake to push the frame so much without prior checks of how our interpretation would be accepted. Within the EN the manufacturers set the tolerances except for the lines and risers, so we believed the Enzo 2 conformed. Any differences were within the tolerances that our testing of the Enzo 2 had indicated were acceptable.
That all being said, we did make a mistake, we went too far, and we apologise unreservedly for that and we accept we have to work hard to repair the damage we have done in the competition world and generally to our pilots.
We are still working to get the Enzo 2 position clarified for competition, but any Enzo 2 pilot who is unhappy should contact their dealer and we will arrange a full refund as a matter of goodwill. Also, however much you might like the wing we are sorry for the hassles you have endured and ask that any that have directly suffered as a result of losing competition results should also contact me directly here: mike@flyozone.com
Mike, and the Ozone Team
-
43 RE: Aféra Enzogate
TVL, to je snad výsměch.
Jestli jsem to pochopil správně tak se sice omlouvají, ale nenapdalo je, že se bude kontrolovat něco jiného než délka šňůr a popruhů?
-
44 RE: Aféra Enzogate
JJ Kosťo, myslím, že to takhle musíme chápat všichni. Jak je v prohlášení doslovně uvedeno " ...we went too far ..." ! No prostě to nevyšlo.
-
45 RE: Aféra Enzogate
Pořád zůstává otázka, jestli to poladěné "Enzo 2.1" půjde ocertifikovat. Pokud ne, Enzo 2 bude asi brzo rarita, protože drtivá většina skončí zpátky u výrobce a Enzo 3 se už bude zřejmě ladit podle CCC (pokud tento týden projde na CIVL zasedání, ale šance je velká).
-
46 RE: Aféra Enzogate
V diskusi jsme četl že se jim to ocertifikovat nepodařilo a proto taky ta anulace všech pilotů co na tom letěli.
To je fakt peklo, takhle zkazit celou soutěž. To není jen na žádost o refund za křídlo, ale taky o úhradu nákladů spojených s mistrovstvím všem pilotům co o tom nevěděli atd.
-
47 RE: Aféra Enzogate
Promiňte mi možná hloupý dotaz, ale jaká je šance, že by se věci vrátily do stavu před Velkou regulací?
tj. bez povinnosti lítání na kat EN-D.
Mně se zdá, že v praxi došlo k tomu, že dřív závodník na necertifikovaném křídle věděl, že má kousavou potvoru, podle toho se choval (a ti bystřejší si byli vědomi rizika) a naopak nikdo z nezávodníků by si ji nekoupil a hlavně ji byl schopen rozpoznat. Teď se ty potvory schovaly do EN-D, kde si je v podstatě může koupit i kdo by neměl, výrobci stejně šidí a křídla naostřují, takže stejné označení může znamenat dvě naprosto jiná křídla... takže k čemu je to dobré? Není lepší nechat neprofesionálům 4kategorie a profíkům dopřát klidně jednolajnu, když si troufnou? Dělají si předpisy pro paraglidisty paraglidisti nebo už to zachvátili bafuňáři a politici?
Vždyť už to nemá daleko k dopingovým aférám nebo komediím v F1. To v těch orgánech opravdu není vůle po otevření pravidel?
-
48 RE: Aféra Enzogate
pgPavel: je velka sance, ze projde navrh CCC (CIVL Competition Class) a zavodni padaky se od pristi sezony budou delat mimo EN. CCC je taky urcity zpusob certifikace, ale vice prizpusobeny potrebam zavodnich padaku, jednodussi pro vyrobce a lepe definujici i to, jak padaky kontrolovat a zamezit tem nyni rozsirenym nesvarum.
Navrat k Open je nerealny, ale s CCC se bude zit lip - hlavne by se EN norma mela vratit tam kam patri, tj. omezit se na padaky pro "normalni" piloty.
Rozhodovat o CCC se bude tento tyden. Pokud bude CCC prijata, vratime se k ni v samostatnem clanku.
-
49 RE: Aféra Enzogate
Díky za info. Takže přijetím CCC by se měla vyřešit "kontaminace" normy EN závoďáky. No aspoň tak. Oddělení je jedna věc a obsah druhá, tak snad se poučí a udělají to transparentní a dlouhodobě udržitelné.
ta zkratka teda nic moc.. google mi vrátil na ccc certification jako první heslo "China Compulsory Certificate" :-)
-
50 RE: Aféra Enzogate
Co nato sami piloti? Můžete mi poradit nějaké třeba i anglické fórum, kde by se k tomu někdo vyjadřoval?
Když před lety tato aféra začala s důvodů nehod na PWC. Kdy dle slov pilotů, to bylo s důvodů otřesných povětrnostních podmínek při kterých nebylo stopnuto kolo. Nebo bylo vůbec povoleno. Nebo poslední nehoda francouzského pilota, která byla jeho osobní chyba. Protože nehodil záložní padák, ale snažil se to na zbořeném křídle letět vyřešit nad údolí, přes hřeben. To celé peklo absolutně nechápu. Co bezpečnostní komise pilotů v závodě, to na PWC nefunguje?
Opravdu mě, ale nedocvakávalo, že to dopadne tak špatně, že nyní bílé límečky diktují pilotům na čem mohou a nemohou závodit a výrobcům, co mohou a nemohou vymýšlet. Tomu říkám konec dobrých časů.
Možná se s těmi bílými límečky pletu, ale tak mi to nyní připadá. Tak mě prosím opravte, nejlépe s vysvětlením, fakt bych to rád pochopil.
A vůbec mi nedocvakávalo, že se to bude týkat všech i tady domácích závodů a MČR.
Může se prosím vyjádřit někdo kdo létal na "netestovaných" křídlech a dělal uzlíky jak moc ho to sere a nebo ne, protože mě připadá, že sami piloti kterých se to týká k tomu nic neříkají.
Já jsem letěl na netestované opravdu žiletce jednou a kdybych na to měl čas a byl vylétaný tak to chci pořád, je to fakt paráda takový výkon v rukách. Pokud by mi to někdo zakázal, tak mi to připadá stejně strašné jako světový zákaz orálního sexu.
Omezuje se. Místo toho aby se určila bezpečnostní pravidla, která rozhodně nejsou v padáku. Ale pilot / padák / počasí. Pilot a padák je osobní volba. O počasí na závodech by asi neměl rozhodovat někdo typu Chrigel, který je ve vzduchu v bouřce více v bezpečí než na zemi.
Celé se to totálně zvrtlo a zase vyhráli certifikace. Možná to není zřejmé, ale cenu certifikace zaplatíte každý v novém křídle a na Vaši bezpečnost to nebude mít žádný dopad.
Certifikace nic neříká o bezpečnosti křídla. Ale je to hodnocení krasobluslení.
Jak vyplývá i z této diskuze, kde dobře popisují situaci certifikace zkušenější než já.
http://www.pgweb.cz/forum/vybaveni-technika/padaky:79307
CCC je ještě horší, protože přímo zakazuje postup určitým směrem. A konzervuje vývoj vždy na 2 roky, to je hrůza.
Krizovky by měly být povinné, ke každému novému křídlu, ne certifikace.
Já jsem na horní hraně EN-D a jsem v situaci, že mohu růst už jen do "šířky" (neříkám že mi to neprospěje), cítím se ovšem nesvobodný, omezovaný. Jak se cítí závodní pilot, který létal na upraveném Mercury v Open Class a musel přesedlat do EN-D. To musí být jak s Ferrari na Favorit.
Doufám, že vývoj křídel, který nabral zajímavé směry tímto nekončí.
-
51 Tito lidé rozhodují o tom na čem můžete nebo nemůžete létat.
...pravděpodobně jsem našel informace které jsem hledal.
Tito lidé rozhodují o tom na čem můžete nebo nemůžete létat na závodech:
http://www.fai.org/civl-news/38134-2014-civl-plenary-1st-report
Zde jsou některé profily
http://www.fai.org/civl-news/personalities
Aniž bych chtěl někoho dehonestovat, nařízení CIVL jsou rozumně, napsaná pro lidi.
Jak může někdo, kdo dělá přesnost přistání rozhodovat o závodech PWC a celém PG sportu?
Proč si to závodní piloti nechají líbit?
-
52 RE: Aféra Enzogate
Dejve, pleteš se v mnoha věcech. Pokud to má být výlev emocí frustrovaného pilota s open class padákem, co si potřebuje ulevit, tak dobře, dá se to pochopit - ale fakt nevím, jestli má cenu diskutovat a uvádět všechny ty věci, cos poněkud překroutil, na pravou míru...je jich moc:)
Zpět k Enzogate - Enzo 2.1 prý prošlo letovými testy v Air Turquoise, čeká se na loadtest...
-
53 RE: Aféra Enzogate
Scorpi, ne nejsem flustrovaný. Jsem nasraný na systém tohohle světa. Znažím se zjistit informace. A to jsou nejlepší, co jsem sehnal. Což není moje ostuda ale ostuda lidí kteří se kolem toho točí - ke mě se dostane jen nařízení. Otevřeně jsem napsal jak to vidím. Celou situaci sleduji od doby co začali problémy na PWC o kterých psal Tomáš v recenzi na tomto webu. A srát mě to začalo v době, kdy jsem zjistil že je na závodech ligy a MČR zrušena Open Class i když se mě to tak úplně netýká. Spíš mě překvapuje, že to nevadí lidem, kteří píšou, že možná pojedou na závody, pokud seženou certifikované křídlo. No na webu se viditelně nic nedozvím, tak to nechám na osobní kontakt. Přeju pěkné jaro.
-
54 RE: Aféra Enzogate
Dejve, na lize nikdy open class zrusena nebyla. To je jedna ze zavadejicich informaci, na ktere nadavas.
Letosni liga na Kovku nebude open class, protoze to neumoznuji v soucasne dobe slovinske predpisy. Zavod rakouske ligy na Hohe Wandu, ktery je zaroven take zavodem ceske ligy take ne, protoze to tak ma nastaveno poradatel v Rakousku. Ale ceska liga PG je stale open class a na nasi strane neni omezena.
Jsem nasraný na systém tohohle světa.
- jo presne ten pocit mam, ze jsi nasrany na "system tohoto sveta" a pouze jsi do toho nasrani pribral aktualni zavodni deni;-)
-
55 RE: Aféra Enzogate
Scorpi :-) děkuji za informace. To že český přístup je "v pohodě" nic nezmění na přístupu Slovinska, Rakouska a jistě i dalších. A pokud 2 ze 4 ligových závodů nejsou pro Open Class přístupné - je tedy přesné, že byla třída Open Class zrušena na půl. Ať jsme tedy korektní. A předpokládám, že MČR nebude přístupná také. Takže pánové, kdo máte doma necertifikované křídlo C piloťák a chuť závodit, můžete jet na jeden český a jeden Slovensko Český závod. A to ještě nevíme jistě, protože Straník a Beskydy neřekli pravidla.
Kamil Konečný na webu svazu doplnil další informace svazpg.cz/component/content/article/76-info-obecne/559-fai-civl-meeting-on-line-kuta-202-2322014
prakticky to dopadlo tak, že pravděpodobně CCC nic nezmění.
Výrobci se dále budou "přečůrávat" kdo je lepší, ale v mezích nastavených mantinelů. To považuji za absolutně zbytečnou překážku, založenou na chybném předpokladu, že bezpečnost lze zvýšit tím že zakážu necertifikovaná křídla.
Necertifikovaná křídla jsou jen padáky které nedal nikdo testovat, ale vychází s křídel předchozích nebo stávajících nebo jsou něčím úplně nová. Máš tak možnost používat nějaké vylepšení bez toho aby si musel platit milion za certifikaci.
Sami závodníci si na závodech Ligy ČR nebo MČR dělali uzlíky na šňůrách aby změnili profil křídla.
Takže tito asi těžko mají přání aby museli létat na padácích EN-D kde je i mimo jiné limit změny délky šňůry zakázán.
Celé to tedy budí dojem, že výkonově slabší většina, zavedla pravidlo aby tomuto závodnímu vrcholu paraglidingové elity přistřihla křídlo.
(aby nedošlo k mýlce, já se za ni nepovažují já k ní vzhlížím)
Rozebral vůbec někdo nehody na PWC které spustily tento cirkus? Zjistila se příčina? Všechny nehody o kterých jsem čet a můžeš je dohledat v recenzích se závodů byli zaviněny buď počasím nebo chybou pilota. A špatné počasí bylo zmiňováno mnohokrát. A jak špatné muselo být, když si akro pilot světové úrovně létající na závodě mistrovství světa stěžuje na kolo vypsané do špatného počasí?
Je smutné když někdo najde své hranice až po smrti, ale proč to má být důvod k zákazu takového rozsahu?
Navíc toto rozhodli lidé, kteří na těchto padácích nelétají. Proč si sami závodníci nestanoví svá bezpečnostní pravidla? Ti sami přece nejlépe ví, kde jsou jejich hranice.
Toto mě sere na systému tohoto světa NESMYSLNOST a zatím nikdo, nepřišel s ničím co by můj názor změnilo. Čím více o tom čtu, tím více argumentů mám pro svůj názor, že celý tento cirkus je nesmyslný a jako takový musí taky skončit. Vážný problém ovšem je, že vymyslet nový zákon nebo pravidlo na buzeraci lidu je jednoduší než jej zrušit.
Na klasifikaci padáků do třídy certifikace stávájící situace zákazu nemá žádný vliv, jak si možná někdo myslí. Křídla jsou už i ve své třídě certifikace rozdělena na třeba tři rychlostní a bezpečnostní typy i od jednoho výrobce a bylo tomu tak i před třemi lety a ve všech kategoriích. Je jen na pilotovy jak je "rozumný" a na co se cítí. Zákon mu umožňuje vybrat si křídlo, které pro něj zatím není a může s ním i na závody a taky se tam může zmastit, i za stávajících pravidel a normou CCC. A dovolím si říci, že díky zakázání nejvyšší třídy křídel byl zmenšen výkonnostní rozdíl mezi piloty díky možná lepšímu křídlu a dostane se tam více mastilů a taky se zmastí. Důsledkem bude více nehod, než zamýšleli mravodárci.
http://www.eagleparagliding.com/?q=node/66
Tvé a ani mé pocity bohužel tuto situaci nezmění ale mohou se pokusit. Pokud se více stejných pocítů spojí povede to ke změně. Toto se týká aktuálního závodního dění. Jak rozebírám v prvním odstavci. Open Class byla prakticky zrušena.
Jsem nasraný na systém tohohle světa a doufám, že nejsem sám. Rozebírám výše a podávám argumenty, proč je tento systém špatný.
-
56 RE: Aféra Enzogate
Ještě bych rád dodal, že jsem taky mastil, takže stejně jako černoch nemůže urazit černocha tím že mu řekne negře, doufám tedy že to chápeš eventuální kolego, že výše neurážím nějakého kolegu, co se zmastil.
-
57 RE: Aféra Enzogate
DejFFe, možná ti z té frustrace pomůže představa, že by to mohlo být (z tvého pohledu) ještě horší. Taky by mohlo někoho napadnout to, že závodit budou všichni na stejném křídle a stejně zatížený...ať se ukáže, kdo to má nejvíc "v ruce".
-
58 RE: Aféra Enzogate
Děkuji kobrz za pokus mi pomoct. Nicméně tvá představa se klidně může stát realitou - směr již byl nabrán. Obávám se ovšem, že mě by nebavilo závodit a už vůbec ne svobodně létat na pomalejším křídle. Chci létat na co nejlepším křídle, co v pohodě zvládnu ukočírovat. Hlavní je pro mě radost. Ještě mám kam růst i když to není cílem. Nelíbí se mi, že mě někdo chce zaříznout. Možná se s tím spousta lidí smíří. Ale obávám se, že nikdo kdo to má rád - bezbolestně nepřesedlá. Ze svého oblíbeného křídla, na pomalejší, aniž by byl zklamaný a o to tady jde.
Každý kdo si rád vyzkouší jiné "pomalejší" éro může jistě potvrdit mou zkušenost a říct, že pocitově tupější křídlo ti vezme radost s létání. Mě tedy ano.
A nemyslím tím absolutně nějaké kategorie o ty tady nejde. Dnes jsou křídla v EN-D na které bych sedl jen v podvečerním vánku.
Vidím tu nesmyslnost těchto regulací, nicméně na to si každý přijde sám.
Není tady nikdo kdo by řekl něco rozumného na obhajobu CCC a zákazu Open Class? Tedy je to špatné? Proč to tedy platí? Nesmysl.
-
59 RE: Aféra Enzogate
to DejFF: Momentálně se tato regulace týká tak asi 1% reálně závodících pilotů v ČR, kteří by chtěli jít závodit se starým Merkuráčem nebo Avaxem RS. Špička už létá na dvoulajnové vlně a není pro ni problém opatřit si éro podle zadané specifikace, když navíc CCC byla upletena tak, aby se do ní (velmi pravděpodobně) vešly všechny současné EN-D brusy, Takže se ani nejedná o nějakou novou regulaci jako spíš o zastropování maximální štíhlosti na současných hodnotách a o zavedení měřitelných hodnot na konstrukci vrchlíku a speedu. To co na tom má být pozitivní je to, že: 1.Zavede se metodika, jak padák proměřit a zjistit, jestli odpovídá certifikovanému křídlu 2.Zastaví se růst štíhlosti závodních padáků, který je současně faktorem s významným vlivem na výkon a současně rizikovým faktorem při klapanci vrchlíku, zvlášť u dvoulajny kde nějaké zavlečení je velmi pravděpodobné. Paragliding, jako velmi mladý sport byl snad jediným technickým sportem, kde požadavky na závodní kluzák byly stejné, jako je vymezení jeho kategorie (stručně řečeno, jakýkoliv padák). U všech ostatních sportů, pokud v nich budete chtít soutěžit, tak se dozvíte, jaké musí mít parametry sjezdové lyže, oštěpařský oštěp nebo silniční kolo (a to velmi přesně). Důvody jsou historicky dané předchozími zkušenostmi (podobnými tomu co prožíváme v PG nyní) a mají za cíl, aby soutěže víc porovnávaly schopnosti soutěžících a méně výkony jejich techniky. Tím nechci říct, že nejregulérnější bude závodit na áčkách, ale spíš to, že určité regule ke každé závodní činnosti patří a mají za cíl ořezat extrém na nějaké ještě snesitelné hodnoty a zabezpečit závodníkům, že se jejich odlehčený superspeciál pod nima nerozpadne. Jak už jsem napsal, paragliding je ještě poměrně mladý sport a stále se vyvíjí. Zatímco před 20 lety bylo "normou" koupit v hospodě pod kopcem céčkové křídlo od nějakého vykuka a zmastit se druhý den hned po startu, před 15 lety byl pilot s platnými papíry a pojištěním opravdu divný a před 10 lety většina pilotů ještě ani netušila, že existuje nějaké rozdělení vzdušného prostoru, tak dneska už to máme většinou jinak. Trochu jsme u toho zestárli a už slyšíme jen neradi, že nás někdo strká do škatulky adrenalinových sportů. Chceme lítat a závodit a po závodě se vracet domů. S tím je spojené i to, jak nás vnímají ostatní. Jen opravdu nerad bych viděl, kdyby se vnímání paraglidingu veřejností dostalo do podobných mezí, jako je to teď třeba u rallye sportu. To by nám mohlo přinést nějaké opravdu reálné potíže s létáním a to všem, nejen závodníkům. Od CCC čekám, že se v příštích letech oddělí od EN-D a z EN-D se stane zase zpátky normální komerční kategorie pro piloty přeletáře. Předpokládám, že výrobci budou mít dost rozumu a komerčních zájmů na to aby to tak dopadlo.
-
60 RE: Aféra Enzogate
Důvody závodění na certifikovaných křídlech se probíraly mnohokrát a myslím, že musí být jasné každému, kdo vidí PG z více perspektiv, ne jen z té své "Chci závodit na čem chci já"
Zavedení závodění na max.EN-D se postupem času ukázalo jako rozporuplné z více pohledů. CCC je krok správným směrem. Prostě, kdo chce závodit na mezinárodních soutěžích, musí přijmout aspoň nějaká pravidla omezující max.výkon padáku. Sice to nezaručí, že se nikdo nezrakví, ale alespoň nebude (potencionální) vina na netestovaném padáku a piloti nebudou médii vnímáni jako sebevražední magoři.
Brábův přispěvěk bych nechal vytesat do kamene :)
-
61 CCC = Co? Co? Co?
Děkuji ti Brábo za komentář k debatě, dobré argumenty. Dávám ti s radostí +1.
Rád bych předložil několik vysvětlení, proč mohou být logické závěry s tvých korektních argumentů jiné, než uvádíš.
Uvedu příklad, že zavedením CCC, zrušením Open Class se pro Českou Ligu Paraglidingu (Liga PG) ani pro MČR (Mistrovství České Republiky) bezpečnostní podmínky nijak nezměnily. Aniž bych tím říkal, že to bylo nutné, podle mě byly bezpečnostní podmínky na dobré úrovni.
Jako pilot C si mohu pořídit jakékoli křídlo třeba žiletku v EN-D a jet s ním na závody Ligy PG nebo MČR nebo jiného závodu. Získání pilotního průkazu zvládne každý kdo má chuť. http://svazpg.cz/pilotni-prukaz-paragliding Koupím si nějakou žiletku a hurá na závody Ligy PG nebo MČR. Všechna pravidla jsem splnil.
Jsem ovšem pře motivovaný pilot a mám velmi rychlé křídlo, které vyžaduje skvělou aktivní pilotáž. Jsem nyní v horách, silných podmínkách - blízkosti svahu, relativně nízko nad zemí - rozhodně na to nemám zkušenosti. Pravděpodobně budu tedy ve Vahhale dříve než ostatní.
Jakýkoli pilot jakékoli kategorie může na závody a přecenit své schopnosti.
Toto můžeš aplikovat na libovolného pilota libovolné kategorie.
Tolik tedy k ukázce toho že nařízení CCC je nesmyslné, vůbec nezvyšuje bezpečnost na závodech, určitě ne na závodech Ligy PG a MČR, nebo podobných závodech jiných zemí. Pouze zrušilo kategorii Open Class.
Dále pár oprav komentářů k nepřesným tvrzením, rád bych je rozvedl, protože dávají obraz o závodním paraglidingu, který není pravdivý a protože mám Ligu PG rád.
Nikdo na závodech Liga PG ani MČR se nezabil, co si pamatuju. Například oproti potápěčům nám ve vzduchu nikdo nezůstal ;-). Ty to ovšem jako dobrý pilot účastnící se závodů znáš, říkám to pro ostatní. Bezpečnost zajišťuje bezpečnostní komise složená s pilotů, jak je stanoveno v pravidlech. A mnohokrát bylo kolo správně stopnuto s důvodu špatného počasí, nebo nebylo vůbec povoleno.
Piloti spolu komunikují přes vysílačku a sami hlásí, pokud je něco „špatně“.
Nikdy jsem se necítil nebezpečně. I díky krizovkám s Tomášem Braunerem jsem s létání na závodech měl velkou radost. Pokud by se závodění někdo neměl radost, nemá důvod to dělat, platit startovné, kemp, cestu atd.
„Super Speciál“ Open Class který zmiňuješ je křídlo s pevnostními testy jako jakékoli jiné. Nemůže se tedy rozpadnout, jako se nemůže, rozpadnou křídlo EN-A. Křídlo musí mít platný technický průkaz, a prochází technickou kontrolou, starší každý rok. Pochybuju, že by výrobce vydal technický průkaz na rozpadající se křídlo neschopné letu. Jedinkrát jsem viděl, že se křídlu rozervala plachta, to bylo ve volném létání a pravděpodobně si natrhl plachtu na zemi. Na závodech jsem neslyšel, že by se to kdy stalo. Ale i tak to nevidím jako problém. Metrová díra, ve spodním potahu neměla na let žádný vliv. Křídlo jen dle slov pilota lehce zatáčelo. Šel přistát, protože s toho byl nervózní.
Na závodech nebyla žádná stará křídla, technicky v nepořádku – při registraci do závodu se musí samozřejmě předkládat - platný technický průkaz.
Dále zmiňuješ další argumenty, které se týkají volného létání - ne závodů. Sic historicky pravdivá. Na volné létání si mohu klidně vzít jako pilot PL-C jakékoli křídlo s pevnostními testy a nemusí mít certifikaci. Tedy Open Class. Toto bylo na závodech zakázáno. Tedy pro volné létání žádná omezení nejsou. A je to každého osobní věc.
Pokud chceme srovnávat závodní Paragliding s jakýmkoli jiným sportem, co třeba Formule 1 nebo podobný okruhový závod? Zde na rozdíl od Rally, spíše nehrozí zranění diváků. Stejně jako je nepravděpodobné zranění diváků u paraglidingu, protože se létá většinou v horách relativně opuštěných oblastech a podobně. A eventuální diváci jsou většinou jen na startu a v cíli.
1% pilotů, kterých se zákaz Open Class týká je zavádějící údaj. Před zákazem Open Class bylo na závodech rozhodně více křídel Open Class a na Lize PG nebo MČR, co si já pamatuju minimálně třetina. Bohužel nejsou, na stránkách svazu, uvedeny ve výsledkové listině křídla. Ale podle jmen typuju třetina. Původní stránky LigaPG byly zrušeny, ale jistě by to šlo dohledat.
Na mediální obraz má spíše vliv volné létání – v negativním slova smyslu. Snad všechny vážné nehody v ČR nebo v zahraničí se objevily někde v médiích. Nikoho s novinářských hyen ovšem nezajímaly eventuální nehody na závodech. Už logicky s toho důvodu, že neznalý člověk, stejně jako u Formule 1, nebo Rally nebo lyžování. Eventuální zranění závodníka bere jako něco nemilého, ale chápe, že se to na závodech může stát. Tedy alespoň já když sleduji tyto sporty. A chápu to tak že nejde o technické parametry sportovního náčiní, ale selhání člověka, třebas v extrémním počasí (například Formule 1 a déšť). V paraglidingu je také nelogické, že při účasti 100 pilotů se jeden zmastí a je to chyba křídla? Na kterém letěla většina pilotu pravděpodobně pohybujících se kolem něj. Teď je jen otázka zda to brát jako Determinisminismus nebo Fatalismus.
Norma CCC nebyla zavedena s důvodu srovnání výkonů křídel, ale z bezpečnostních důvodů zrušila kategorii Open Class. Pokud by někdo chtěl zavést výkonnostní srovnání, musel by zavést výkonnostní omezení (například klouzavost, rychlost) v kontextu jako ve Formuli 1, Rally, lyžovaní a podobně. Žádná výkonnostní omezení zavedena nebyla. Byla zavedena technická omezení, přímo říkající že maximální rychlost se kontrolovat nebude.
Pokud by byla zavedena závodní kategorie padáků CCC jako Formule 1. Předpokládal bych, že bude mít závodní parametry. Přesto že je to oproti EN normě, která se upravuje každých 5 let posun. (CCC se bude upravovat každé 2 roky) Je to zásadní omezení oproti Open Class – kde byla možná změna ihned.
Navíc Open Class nemusela vycházet z normy EN. O které si myslím, že je to hodnocení krasobluslení.
Dnes a i kdykoli dříve máme v každé kategorii na výběr mnoho druhů křídel, na které máme třebas i pilotní průkaz, ale ne zkušenosti. Naštěstí je počasí většinou hodné a dá nám možnost tyto zkušenosti nabýt. Záleží vždy na zkušenostech Pilota / Počasí / Křídle a to v tomto pořadí seřazeno od nejdůležitějšího.
A to vidím jako zásadní problém ignorace příčiny nehod na PWC a vyvození chybných závěrů, které dospěly k zákazu Open Class - zakázalo se chybně to nejjednodušeji regulovatelné. Místo toho aby se zavedla bezpečnost na úrovni zkušenosti Pilota, správná indikace a respektování Počasí.
Už jenom zavedením bezpečnostních přileb v PWC, je důkazem chybných závěrů, v prvé řadě by si měl paraglidista hlídat zadek a ne hlavu. A tento zadek je dobré držet, co nejvíce nad zemí.
Stále jsou zmiňovány argumenty s volného létání, volné létání i ČPP opravdu nejsou závody ve smyslu Ligy PG a MČR. Srovnání: osobní automobilová doprava = volné létání, Formule 1 = závody paraglidingu.
Nutnost částečné certifikace EN + CCC zvyšuje požadavky na certifikaci křídel výrobcem. Tedy koncovou cenu pro zákazníky a nedivil bych se, pokud by se to projevilo, jako je běžné u zdražování benzínu předem. Protože výrobci na ty testy budou muset ty peníze sehnat.
Například. V Open Class létalo křídlo, které si mohl !zkušený pan mistr pilot sám upravovat podle podmínek toho dne. Nebo řekl výrobci, že by to chtělo změnu v tomto a v tomto, protože se to na závodech chová takto a takto. Na další závody mohl jet s upraveným křídlem. Nyní jej musí nechat dát znovu certifikovat. Protože CCC vychází z normy EN a pouze ji doplňuje a něco vynechává.
Zákaz technických zlepšení v Open Class zastavuje vývoj paraglidingu. Výrobce by vyhazoval své těžce vydělané peníze, za rizika drahých testů - pokud bude možné, že jeho křídlo neprojde hodnocením krasobruslení v normě EN.
Nemám nic proti normám. Mám výtku proti stropům a hranicím, bránící rozvoji. Rozuměj - tento zákaz, je mi fuk ve smyslu toho, že bych chtěl a asi kdokoli létat necertifikované křídlo typu hyena. Ale s důvodu, že toto je politické rozhodnutí, které nevychází s praxe nějakých zjištěných poznatků, ale pocitů a zvyšuje cenu sportu na, kdo ví jakou hranici. Certifikované přilby, certifikované padáky, certifikované sedačky…
Provedl nějaký Inspektor paraglidingu nebo kdokoli na PWC rozbor nehod? Pak jsou jasné příčiny a s toho by měly být vyvozeny důsledky. Zde srovnání s volným létáním - s rozborů nehod v Pilotu je to tedy pro volné létání v ČR dostatečně jasné. A rozhodně nikde nevidím argument pro zákaz Open Class. Ale pro zavedení povinnosti, mít u sebe mimo výškoměru i anemometr a vytetovat si na ruku rychlost svého křídla.
A rozhodně - pravidlo povinných kurzů krizových režimů s každým novým křídlem jiné kategorie. A pochybuji, že se to pro závody Ligy PG nebo MČR bude lišit. Ve smyslu, co je dobré pro volného pilota je dobré i pro závodního, navíc když je ten samý.
Pro bezpečnost závodů by možná šlo udělat tolik, že například na Ligu PG a MČR budou vybíráni přihlášení piloti podle žebříčku ČPP. Tak by se stanovila zkušenostní/výkonnostní laťka při účasti na závody. Na počet pilotů v závodě by to nemělo vliv. Ze všech přihlášených by se vybral maximální počet možných. Jen by se neřadily podle rychlejšího v registraci, ale lepšího v ČPP třeba minulý rok.
Toto nařízení nedokáži vzít bez otázek a jako ověřenou pravdu, i pokud vidím ze své malé závodní zkušenosti. Že bezpečnost se dá zvyšovat jinde než nesmyslným přistřihnutím křídel? Ovšem pokud mi řekne někdo typu pilot PWC, kde to začalo, že křídla nejvyšší úrovně Open Class, nebyla bezpečná pro „normální“ létání - vezmu to a smířím se s koncem jednoho období.
Ale toto nikde nezaznělo. Vždy zaznělo, počasí nebylo dobré pro bezpečné létání. Chápete zde tu zbytečnost CCC v této větě? Počasí se CCC nezmění ani piloti. Některá s těchto věcí by se snad jako důležitější měla objevit v bezpečnostních nařízeních na závodech. Můj názor.
Zatím mi to připadá, že některým pilotů vadí Open Class a našli si argumenty proč ji zakázat. Naštěstí ještě lze létat svobodně. Já pouze ukazuji, že jsou tyto argumenty špatné.
Dle mě nikdo kromě pilotů Open Class v PWC nebo jiném závodě nemá právo říct, že tato třída padáků by se měla zakázat jako nebezpečná. A to se nyní bohužel stalo nebo snad ne? Pokud ano tak je to zločin na lepší menšině.
-
62 RE: Aféra Enzogate
DejFF: respekt k tvemu umeni v nekolika vetach vystihnout podstatu veci.
:-)
-
63 RE: Aféra Enzogate
DejFFe, zato Tvůj příspěvek 61 v 19:17 je smutným důkazem Tvé neznalosti, neinformovanosti a jasným důkazem, že jsi grafoman! Jdi si zalítat a neplň diskuze trotlovinama :)
-
64 RE: Aféra Enzogate
Jo taky mě to překvapilo kolik tomu mám potřebu říct :-)
http://www.pgweb.cz/forum/pg-fotky-videa:83325
Zde doporučuji překlad videa test pilotů Ozone. Ogden, Orlík.
Kde přímo říká: "Certifikace není testem bezpečnosti, je to test „shody“".
Tedy krasobruslení. ;-)
A dále že každý pilot by měl s každým novým křídlem na krizovky SIV.
CCC je tedy pro bezpečnost asi jako dát sněhulákovi v létě bundu, aby si ho zachránil.
Po vyslechnutí obou pánů pilotů budu k Jaru přistupovat s větším respektem :-) dobře načasované video.
-
65 RE: Aféra Enzogate
s těma krizovkama bych to moc nehrotil ... to by byl možná ještě větší opruz ...je rozdíl jezdit na ně s vlastní vůle nebo když tě tam někdo nažene .-)
-
66 RE: Aféra Enzogate
V něčem má Dejff pravdu, v něčem ne a některé "nápady" jsou nerealizovatelné. Reagovat na všechno se mi nechce.
Ještě před pár měsíci jsem byl zastáncem návratu Open Class, ale pochopil jsem, že k tomu už nedojde a nezbývá, než to přijmout.
Moc nechápu, proč vlastně Dejff kritizuje omezení štíhlosti a rychlosti, když na takových křídlech (jak tvrdí) létat nebude...
-
67 Netřeba tvrdit, dobré to je...
Máš pravdu Zavin já uvádím krizovky a eventuální další argumenty "kde přitvrdit", jako místa kde je prostor pro zvýšení bezpečnosti oproti CCC, která to nedělá. Dělá něco jiného co nechápu proč. Osobně cítím, že nejsme malé děti.* ale svobodní, dospělí lidé.
(Bezpečnost uvádím na příkladu v příspěvku výše.)
Dokud se k tomu nevyjádří pilot PWC nikdy to úplně nemůžu pochopit. Doufám, že se mi podaří nějakého získat, pracuju na tom. Takže se těšme.
Pokud také nějakého pilota PWC osobně znáte a dokážete ho přesvědčit na rozhovor o PWC, do toho, bylo by to skvělé. Čím více tím bude obraz jasnější. Já osobně plně nechápu, proč se toto s CCC všechno stalo a hlavně proč to neprobíhá rozumněji. Do*a se kategorie EN-D, D*y se závody.
Nemám také nic proti normě CEN (EN...), je dobrá. Nemám a nevím jak by se dala zlepšit. To že je to hodnocení krasobruslení ji neubírá na kvalitě. Je to velice podrobný a nároční test který mnoho prozradí. Při výběru nového padáku super + videa, konzultace, zkušenosti ostatních... zde není co vytknout, možnosti jsou lepší než kdy dříve. Myslím, že už podle tvaru křídla je každému jasné co to asi bude ;-) to dříve tak zřejmé nebylo.
Můžete se v každém pilotu podívat na nehody, které se stali a jsou podrobně rozebrány. - Zkušenosti a počasí - to je velký problém. To je ale jedno, to se týká svobodného létání. Z PWC nebo jiného létání se mi takovou statistiku nepodařilo najít.
Já mám Maxi již 2 odlétané sezóny na necertifikovaném křídle na kterém létám volně a nehodlám ho tuto sezónu měnit. A také mám certifikované křídlo na závody tento rok. Kdy se mi zastesklo a rád bych vstoupil do stejné řeky. To ale nebude možné, změnila se trochu voda.
Myslel jsem, že jsem napsal zřejmě , že nebudu zatím létat na dvoulajnových nebo jiných žiletkách. Zkoušel jsem závodního Mercury v oleji, ve Slovinsku a vím, že na takové křídlo nemám zkušenosti. Asi bych udělal špatnou reklamu paraglidingu v médiích. ;-) Ale byla to fakt paráda, ten klouzák - first class ne open class.
Co jsem si přečetl o nových dvoulajnách mě říká, že to jsou ještě větší "závodničky". Odkaz na video výše v jiném vláknu to jen potvrzuje.
A dvoulajny jsou EN-D padáky. To je ten paradox. Jak uvádím podrobně v příspěvku výše.
Až budu rentiérem a budu mít více času na létání, tak možná.
Nové padáky jsou dostatečně výkonné a propadají i do EN-C. Rekreačního pilota jako jsem já by, to mohlo možná mohlo uspokojit..
Nejde tady o mě, jde tady obecně o to že CCC nezvyšuje bezpečnost o čemž chci vyvolat debatu. Pokud chceme větší bezpečnost, musíme jednat jinak. V dřívějším příspěvku to popisuji a argumentuji podrobněji.
Kdo chce na závody tak si cestu najde, omezení to nezmění, jen to komplikují.
Závody jsou o posunování vlastních hranic a zvýšení výkonnosti v létání, proto jsou pro mě tak zábavné. Krizovky a několik let závodění mi daly nejvíce zkušeností. Díky kterým jsem se ve volném létání, už podruhé nezmastil ;-)
Krizovky s navijáku/odvijáku, na nějaké domácí přehradě, by nemusely být vůbec drahé. Už se to dříve zkoušelo. Dnes je lepší technika, možná by to šlo lépe. A co zakomponovat SIV do ceny nového padáku nebo jako přidanou hodnotu v množství je síla, co snižuje cenu. Nebo třeba domácí testovací dny výrobců padáků. :-) to by bla krása. Kdo je tady mocný organizátor? Hlásím se jako aktivní pomocná síla. Klidně i změním práci, pokud tím uživím rodinu :-)
-
68 RE: Aféra Enzogate
Abych vrátil vlákno zpět k aféře Ozone Enzo. Doufám, že to bude mít dohru u soudu. Vrácením peněz Ozone prakticky uznal svou chybu. Nejsem právník, ale s tím by se měla rodina polského pilota rozhodně poradit. Takový produktivní člověk ve zralém věku mohl své rodině jistě přinést miliony euro o které nyní přišla, nehledě k citové újmě. A pokud to bude prokázáno, dopustil se Ozone zabití s nedbalosti. Padák je přešitý natolik, že nechťa je nedostatečná omluva. Pokud ovšem prokáže, že o úpravě pilot věděl není se o čem bavit. Podváděl a stálo ho to život. Stejné jako zakázané prostředky v jiném sportu. A to že Ozone porušil EN-D normu již bylo prokázáno. Ale jak jsem řekl dříve, nic o tom nevím, protože rozbor nehody nikdo neudělal, s článku se můžu jenom domnívat a nechci dělat zbytečné soudy. Nicméně je zřejmé, že nefungovalo EN-D tak jsem zvědavý na podvody EN-D + CCC. Dokud nebude nějaký výrobce pikat, tak pochybuji, že toho nechají. Piloti už zaplatily, co druhá polovina?
-
69 RE: Aféra Enzogate
Obávám se, že k žádné diskuzi nedojde a téma je uzavřené. I kdyby se všichni čeští piloti rozhodli protestovat proti CCC a za návrat OC, nebude to mít žádnou váhu. Tak to už pochop a přijmi, jinak ztrácíš čas.
Troufám si říct, že na PWC nemá žádný závodník problém s tím, že by potřeboval krizovky. Problém je v tom, že u nejvýkonnějších čistokrevných dvoulajen Open Class (se štíhlostí kolem 8 a maximálkou okolo 80km/h) je regenerace po kolapsu (bez kravat a twistů) vyloženě loterií. Někteří piloti jsou ochotni toto riziko podstoupit a tím do toho nutí i ostatní piloty, neb by jinak neměli šanci s "bezmozky" držet krok. Záměr zavést závodění na EN-D mělo tento problém řešit, což se víceméně povedlo-Open Class skoro zmizela, ale mělo to "vedlejší nežádoucí účinky". Nová test norma CCC "fixuje" maximální výkon daný štíhlostí a rychlostí na hodnotách současných nejvýkonějších EN-Déček a zjednodušuje a zlevňuje testování. Je to dobrý kompromis mezi počtem zraněných/zabitých pilotech na závodech a snahou přinutit závodníky létat na maximálně bezpečných padácích.
Obětí zavedení závodění na EN-D se bohužel staly staré, v podstatě bezpečné závodničky, což nebylo řešeno, protože závodníci mění padák mnohem častěji, než běžní piloti.
-
70 RE: Aféra Enzogate
Max já mohu pochopit cokoli stačí mi to vysvětlit. Názor rád změním v lepší.
Na příkladech výše jasně uvádím proč CCC nepřináší bezpečnost na Ligu PG ani MČR. Co na tom nechápeš? Rád to s tebou rozeberu.
O PWC jsem snad ani nic neřekl ve smyslu jim něco radit. To je mimo moji ligu.
PWC - kdo koho v co nutil, uveď kde čerpáš tuto informaci. Jinak je to lež jak věž. Nedovedu si ani představit, jak by tě někdo mohl donutit spáchat sebevraždu, tím že pojedeš přes půl světa na PWC a tam se zabiješ na padáku.
CCC - nefixuje výkon, jak jsi na to přišel? Zavádí co se má kde měřit, zjednodušeně řečeno. Aby mohly firmy a piloti na PWC složitěji podvádět. Bylo jasně řečeno, že výkon, přímo rychlost se nijak měřit nebude, protože by to bylo složité.
Argumenty výše s krizovkami uvádím jako možnosti, kde lze zvýšit bezpečnost a už jsem vysvětloval, že je to každého věc. Jsem svobodný člověk se svobodnou vůlí. Mě vadí zákaz Open Class na závodech, protože se tím nic nezmění. A v příspěvku výše to podrobně argumentuji.
EN - Sám testovací pilot této normy říká, že to není test bezpečnosti ale shody. Čemu nerozumíš?
Kdo se na čem zabil je argument pro co? Zase. Říkal jsem že u nehod nebyly rozebrány příčiny. Nemáte tedy s čeho tvrdit proč se která stala. Pouze jsou zde domněnky atd.
Pokud jsi reagoval na některé mé argumenty, opravdu netuším na které. Akorát jsi je pomotal.
Dámy a pánové, nebylo by dobré říci, co se Vám nelíbí? Abych se polepšil. Kliknout na nelíbí se opravdu nic neřiká. Např. v příspěvku výše se mi ty věci taky nelíbí, je to souhlas se mnou?
-
71 RE: Aféra Enzogate
Dejff: minus ti nedavam, ale tvoje argumentace je natolik bizarne svojska, ze nemam moc chut ani silu ti to vyvracet. Braba to popsal pregnantne a zda se, ze Max uz k tomu taky nechce dodavat, takze asi tak...
-
72 RE: Aféra Enzogate
Open Class je mrtvá a nevrátí se, tím pádem jakékoliv vysvětlování ztrácí smysl. Dál už nebudu reagovat. Pokud to chceš pochopit, pročti si, co k tomuto tématu bylo napsáno v posledních 3 letech tady na pgwebu příp. i jinde
-
73 RE: Aféra Enzogate
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p407753#p407753 preklad prispevku Luce Armanda z francouzkeho fora, kde popisuje okolnosti a motivy toho, proc seriove Enzo 2 bylo jine nez to puvodne testovane.
Aktualne je situace s Enzo 2 takova, ze bylo znovu otestovano v Air Turquoise jako EN-D. Jedna se o verzi s vrchlikem identickym se seriove vyrabenou verzi (to co letalo na superfinale) a mirne poladenym linesetem (delky snur nejsou identicke).
Samotny retest Enza 2 ale spustil pomerne vydatnou zakulisni valku, ve ktere se angazuji zkusebny, PMA a DHV. Problem je v "klapacich" snurach, ktere udajne nejsou v souladu s normou - ta v nove revizi EN rika, ze klapaci snury musi kopirovat vetveni snur v A rade, coz pry pri retestu Enzo 2 nebylo dodrzeno.
-
74 RE: Aféra Enzogate
To: více lidí:
všechny své argumenty uvádím minimálně v příspěvku 05.03.2014 * 19:17
Zde je také jasně rozebráno, kde a proč je možné zlepšit bezpečnost. V CCC tento potenciál vůbec, ale vůbec nevidím a to je velká škoda.
Za bezpečnost vydává technická norma a hodně lidí na to dojede. Protože to takto chápou a to je moc špatně.
Klidně se se mnou nebav :-) já to přežiju.
-
75 RE: Aféra Enzogate
To scorpi: četl jsem hodně a to je můj názor který jsem si s toho udělal, CCC je věc, která nemá s bezpečností 99,9 procent všech pilotu nic společného. Pouze se snaží zamezit promile pilotů v tom aby ve spolupráci s výrobcem podváděli. Kde se dá naopak bezpečnost zvýšit jsem napsal v příspěvku 05.03.2014 * 19:17.
Bezpečnost? Viz. Enzogate a nebo mi snad chceš tvrdit, že si upravený padák spíchne někdo doma? Všichni tady hledíme k PWC, ale bezpečnost se musí budovat od spoda. Kratké cesty vedou tak akorát do ....
Kdokoli s jakýmkoli padákem si po krizovkách minimálně zjistí svoje hranice a znám jednoho člověka, kterého to donutilo změnit padák. A dovolím si říct, že zachránilo život.