[Téma] Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Kamil Konečný je jako delegát ČR na zasedání FAI CIVL, kde se řeší mimo jiné ožehavé téma pravidel závodů a omezení závodních padáků.
Jednání probíhá od čtvrtka do neděle. Ve čtvrtek a pátek jedná "paragliding subcomittee" která by měla připravit hlasovatelné návrhy, které se budou schvalovat (a nebo zamítat) všemi účastníky "sjezdu" o víkendu. Pokud někoho problematika zajímá, může sledovat Kamilovy real time poznámky z jednání na svazových stránkách: http://svazpg.cz
-
1 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
To jsem zvědav, co ty hlavy dubové vymyslí za paskvil
-
2 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Ja bych volil mirnejsi slova. Dubove hlavy zasedaly pred dvema tydny v EHPU a doporucily CIVLu, aby se dal zavodilo na kridlech kategorie EN-D.
Ted je ve hre predevsim tento navrh (autorem je PMA a co jsem pochopil, tak prevazne lidi od Ozonu) - http://www.fai.org/component/phocadownload/category/1377-agenda?download=6206
-
3 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Je někde napsané pro co má za nás Kamil hlasovat? Nebo podle čeho rozhodovat?
-
4 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
-
5 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Tak pred par minutami byl pry schvalen tento navrh: https://docs.google.com/file/d/1aPSsFCXKZ_kRkAkmNoBoY0zIVPUISXAmAAmMOPWfouOS687NQXjwvotQu_3i/view
Letos a pristi rok by se melo jeste zavodit na EN-D
Diky Kamilovi za skvele zpravodajstvi, i zastupovani...
-
6 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Shrnutí závěrů jednání: (www.svazpg.cz)
1. sezóny 2013 a 2014 se poletí stále na padácích EN-D
2. od 1.1.2015 se soutěže FAI 1 poletí na padácích Competition class s omezením štíhlosti na 7, max. rychlostí 65km/h a provedeným letovým testem dle EN-D s povolenou reakcí pilota po 1s.
3. od 1.1.2014 budou piloti povinni na FAI 1 závodech mít buď záložák, který je možné odhodit oběma rukama nebo dva záložní padáky.
4. od 1.1.2014 budou piloti získávat body za výšku v cíli
Říkal jsem že to jsou hlavy dubové aneb když se do něčeho začne míchat "úředník", tak to vždy zmrší...
1. Ještě 2 roky bude platit momentální idiotská situace s obyčejnými a závodními EN-D
2. 1.1.2015 piloti hodí svá Enza do koše a budou nuceni si koupit nové, pravděpodobně méně výkonné éro. Otázka pro odborníka - je rozdíl mezi počítáním štíhlosti dnes a počítáním dle 19b ?
3. Jsem zvědav na bod 4. v praxi... To bude chtít nový widget do XCT :)
4. Bod 3. je asi jediný, který (snad) k něčemu bude.
Mám pocit, že hlavy dubové zapoměly, kde skutečně leží zakopaný pes - totiž v účasti různě zkušených pilotů na ME a MS a vyřešili to tak, že (bodem 2.) hodili všechny do jednoho pytle. Místo, aby vrátili zpět co posr... rozhodnutím "pouze EN-D", tj. povolili CC a hledali jiné cesty zvýšení bezpečnosti, pokračují v politice omezování výkonu a tentokrát docela brutálním. Jestliže budou tedy výrobci limitovaní štíhlostí, co udělají, aby snížili odpor ? Uberou pár dalších šňůr ?
Navíc - při štíhlosti 7 by asi nebyl problém, aby dvoulajna prošla i klasickým EN-D, "old class EN-D padáky" by tak ztratili smysl a běžní piloti by si museli zvyknout, že pro ně je maximum "high end EN-C".
Napadají mě ještě další otázky ohledně měření maximálky a jejího ověřování v praxi a definice "reakce pilota"...
Jestli moc fantazíruju, tak mi řekněte, nějak jsem se nechal unést dalším idiotským rozhodnutím... :)
-
7 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Max: pote co jsem se bavil s Kamilem a trosku to sleduju, povazuju za maly zazrak ze se vubec povedlo (resp. v roce 2015 snad povede) opustit zavodeni v EN-D. Spoustu bodu (certifikaci, zalozky) vnimam jako ustupek lidem, kteri sice maji hlasovaci pravo, ale bylo by lepsi, kdyby ho nemeli :). Ale par lidi, kteri tam byli ucastni jednani znam a maji to v hlave srovnane, takze bych je tak kolektivne neodsuzoval, jako to delas ty.
Osobne jako nejhorsi a nejnesmyslnejsi vnimam ty zalozky - zaplatpanbuh ze se aspon povedlo prosadit, ze bude stacit jedna odhoditelna levou i pravou rukou.
Nerozumim, proc musel byt z PMA navrhu vyskrtnut teoreticky loadtest a prijde mi to jako pitomost. A mam pocit, ze tim letovym testem s 1sec reakci projdou uplne vsechna letuschopna a realne pouzitelna kridla :).
A bonus za vysku v cili je dobra vec, prestane rozhodovat jestli mas maximalku o 0.5km/h vyssi nez ostatni - jestli to bude fungovat jak bylo zamysleno tak se do cile bude klouzat na podstatne nizsi rychlosti. A nechce to widget do xctracku, chce to Logger (jako se dnes rozdavaji livetrackery), ktery budou mit vsichni zavodnici a bude mit u vsech stejne zkalibrovanou vysku
-
8 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Ač se mě to netýká, rád to sleduju.
S body za výšku má Petr pravdu. Je to ale asi pořád elegantnější řešení, než kónický cíl. Přesný a zkalibrovaný logger by musel být tak jako tak. A popravdě jednou k tomu, alespoň na téhle high úrovni muselo dojít - soutežní záznam je nutné logovat "autorizovaným" zařízením.
Víte někdo jak se bude řešit měření maximální rychlosti?
A jak se budou řešit případné nepřesnosti /chyby/ výpadky v měření GPS v cílovém pásmu? Nebude to chtít přesnější přístroj? Případně spolehlivý kalibrovaný barozáznam?
-
9 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
polachp: K té maximální rychlosti - ta se bude měřít jen při testech. Jsou samozřejmě určité pochybnosti o přesnosti a reliabilitě měření, ale na druhou stranu, 65 km/h je dle všech analýz s rezervou nad přeskokovými rychlostmi, kterými se pohybovaly na závodech padáky včetně open class, když se závodilo na R10.2, R11 a podobných - ukázalo se, že nad cca. 55-60 km/h už se polára vždycky láme natolik, že rychleji se nevyplatí letět ani v silných podmínkách.
Kromě dokluzu do cíle, pochopitelně - a tam to budou řešít ty body za výšku, takže se už nikomu nevyplatí letět maximální rychlostí nebo podvádět s úpravami speed systému.
-
10 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Ja bych jen opravil scorpiho - v silnych podminkach by se urcite vyplatilo z pohledu polary letet rychleji, ale vetsinou se to nedelalo. Zavodni taktika "pri race to goal" veli drzet se vetsinu zavodu spis lehce vzadu a poustet pred sebe neopatrne pruzkumniky. Pokud nejsou vsichni z prvni skupiny presvedceni, ze chteji opravdu letet rychle (coz se zkratka nestavalo), tak proste leti pomalu - kazdy si hlida svou pozici a nikdo poradne nezavodi. Proto taky byvalo driv relativne jednoduche prvni skupinu dohnat kdyz udelate chybu nebo se zasekate na startu (v en-d zavodech kdy vsichni furt leti fullspeed, je to vyrazne tezsi).
Chrti zavody, kdy se stalo i na rychlych kridlech v plnem speedu, zacinaly vzdycky az na dokluzu do cile, nebo kdyz uz bylo jasne, ze dosazeni cile bude bez problemove.
Takze zaver - s konstrukcnim omezenim 65km/h a casovymi body za vysku v praxi nebude zalezet na tom, jestli ma moje kridlo maximalku o 1kmh/h jinde nez souperovo, nebude tak velka motivace si kridlo "vyladit" aby letelo rychleji, nebudou piloti premyslet o tom, kolik vyzdimou z kridla kdyz si na dokluzu trosku stahnou vnejsi ackovy snury, nebudou vas predlitavat na plnym speedu a maximalnim zatizeni jini piloti se stejnym kridlem a svet bude celkove hezci a radostnejsi :)
-
11 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Max: Ahoj Maxi, tady česká dubová hlava ;) Věř mi, že uzavřený kompromis, i když s ním v podstatě nesouhlasím je jediné možné východisko z patové situace, která tam nastala. EHPU (organizace kde podle slov Klause Tanclera sedí hlavně právníci) odmítá létání na netestovaných křídlech jako takových. Vzhledem k tomu, že pro zásadní změny sportovního kódu je nutná 2/3 většina, stačí několik zemí a změny mohou zablokovat = létá se EN-D navždy. Smutné na tom je, že v jednací místnosti byli přizváni jak konstruktéři, tak testovací piloti a všichni shodně poukazují na to, že EN-D závoďáky se musí zrušit. I přesto EHPU vede svoji a blokuje netestované padáky.
Vím, že z pohledu normálního pilota to vypadá jako že tam sedí jen dubové hlavy ;) ale to je stinná stránka demokraticky fungujících organizací, kdy systém, který má garantovat stabilitu (hlasování o zásadních změnách 2/3 většinou) umožňuje malé skupině delegátů blokovat rozumné změny, které by navíc měly přinést vyšší bezpečnost. EHPU se navíc chová pokrytecky a proto jsem uvedl na svazovém webu větu Alaina Zollera "EN-D (žádný test) není o bezpečnosti a nezajistí bezpečnost...", která spolu se dvěma zázraky na ME ve Francii jsou pro mě jasným důkazem o tom, že zavedení EN-D nepřineslo bezpečnost navíc. Odsun na rok 2015 je kvůli nutnosti letových testů ve zkušebnách. Tady vidím slabý bod návrhu, protože se znovu bude řešit problém hlavně s malými padáky. Letový test musí být proveden v kapotované sedačce a je možné aby pilot reagoval se zpožděním 1s. To mnohem lépe odpovídá reálnému létání...
Navrhované změny, zejména by měly zajistit menší potřebu podvádění s nastavením padáku a snížení rychlosti v dokluzu do cíle, kde se za každý metr výšky odečte 0.45s z výsledného času. Podotýkám, že analýzou tracklogů z Piedrahity se zjistilo, že max. rychlost na dokluzu se blížila k 80km/h. Dnes by měla být pod 60km/h. To je pro bezpečnost velký pokrok.
Dvě záložky jsou kontroverzní (jako skoro vše), ale výsledné řešení nabízí široké možnosti (2 ZP nebo 1 na břiše). Apeloval bych na piloty špičkových křídel, aby si radši ty dva pořídili, radši se s ní rok tahat, než si jednou hodit ZP do šňůr a být na placku...
Takže tak. Není to žádná sláva, ale mohlo to dopadnout hůř...
-
12 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
"(hlasování o zásadních změnách 2/3 většinou) umožňuje malé skupině delegátů blokovat rozumné změny"
Jen pro ukojení mé zvědavosti - kolik je tam celkem hlasujících?
-
13 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
pgPavel: pro ukojeni zvedavosti staci si precist Kamiluv zapis na svazovych strankach, cituji...
V sále je 33 delegátů a napjatá atmosféra...
-
14 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
petre, k tomu ze by se urcite vyplatilo v silnych podminkach letet rychleji nez 60 km/h - Luc Armand tvrdi, ze nevyplatilo http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p348318&highlight=#p348318 - doslova pise, ze i v silnych podminkach je "mac cready performance" priblizne stejna mezi 60 a 65 km/h. Pokud spravne chapu McCreadyho teorii, tak by to znamenalo, ze skupinku letici v silnych podminkach na preskoku 60 km/h bys preskokovou rychlosti 65 km/h nedohnal (samozrejme pokud neletis proste lip nebo nemas vetsi stesti na stoupaky, pak to ale stejne neni o preskokovy rychlosti, ale o lepsich stoupacich nebo lepsi stope).
-
15 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Na základě výsledků jednání se dnes rozhodla nejrespektovanější zkušebna Air Turquoise (Para Test) Alaina Zollera neprovádět certifikaci "soutěžních" EN D padáků do doby, než CIVL, EHPU a PMA naleznou konkrétní finální řešení pro soutěžní padáky.
http://www.para-test.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1210&Itemid=1
-
16 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
na jednu stranu nůž do zad pro firmy co se teď snaží vyvinout závodničku podle enD.. ale zas to snad pomůže rychleji nasměrovat závoďáky tam kam by měli patřit. .. koukám že jednání CIVLu nebyla tečka...
-
17 RE: Jednání CIVL 2013 a omezení závodních padáků
Myslím si že při dnešním stylu závodění není vůbec špatná myšlenka mít dva záložní padáky,je to jen další pojistka kdyby něco.(Bohužel to něco stojí, ale kdo chce závodit by o tomhle neměl přemýšlet).
K tomu omezení padáků?Řekl bych že je to malý krůček správným směrem.
Řešení cílů u závodů si taky myslím že je dobré.Všichni co byli na ME si pamatují jaký byl vždy cíl a toto nové pravidlo by tomu jen prospělo.
Testy a rozdělení : Nevím proč většině pilotů vadí stávající rozdělení?Vždyť plno EN-C křídel lítá jako dřívější EN.D. Jen bych trochu závodní kategorii uvolnil v tom, aby vývoj pro firmy nebyl tak složitý a drahý a opět se rozjela mašina novinek a vychytávek jak tomu bylo dřív.