[Téma] LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Chci oslovit naši padačkářskou obec,abych se zeptal zda by letos měli zájem o uspořádání ligoveho závodu a jejich představu, co by si na takové akci představovali za lákadla. Z předloňského roku máme zkušenost s menším závodem na Všechově, který se vyvedl díky počasí. Z loňska pak ze závodu ligového. Kde počasí tak nepřálo a platné byly jen dvě kola. Za zhlédnutí stojí reportáže na: http://www.pglive.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=424&Itemid=1
Je na vás zda se máme přípravou takového podniku zabývat letos. Rád bych závod připravil tak, aby byl zajímavý nejen pro ortodoxně zaměřené ligove piloty,ale i pro všechny co mají rádi létání u nás doma na rovinami a rádi se přatelsky poměří s ostatními. V duchu Tyršovského "Vzdravém těle zdravý duch" to znamená, že pivo je samozřejmostí :-)
Takže se ptám chcete odvijákový závody?
-
1 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
A bude vubec Všechov???
-
2 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
No já myslím, že právě loňský ročník ukázal, že v podobě jaké bylo na Všechově takovéto závody nejsou regulérní. Při bočním větru se stane to co loni, čeká se třeba až 2-3h na start, to je mimo, pokud nebude alternativní plocha na jiné směry větru. Volné setkání proč ne, soutěžení s vypovídajícími výsledky tězko. Zaměřil bych se asi na hledání jiného místa i koncepce organizace startů. Řešeni by mohlo být veliké pole 1,5kmx1,5km těsně po žních s 4-5 dvoububnovými navijáky, ale taky těžko říct jak by to šlapalo.
Dokud někdo nedostane všechny piloty během hodiny do vzduchu, tak mi to přijde že každý letí něco jiného v jiných podmínkách a to je ČPP.
-
3 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Charlie to máš sice pravdu, ale s tím větrem je to stejné i na kopci. Prostě jakmile je počasí na levačku (na kopci i na laně), tak je to více méně neregulerní a platí ty připomínky jak píšeš. To ale není specifikum navyjákových závodů ne?
Teoreticky by vlekání mělo být méně citlivé na vítr, tj. že se dá startovat i při větru, který není přímo v ose startu. To bude problém spíš v horách. Otázka je taky dovednost pilotů při startech s bočním větrem. Víme jak to je - jde to, ale chce to mít už něco navlekáno...
Tak co s tím? Jak to vylepšit (pokud vůbec)?
Jinak já osobně jsem pro odvijákový závod :-)
-
4 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
A bude vůbec liga ? Jinak souhlasím s Charlim, i když bych si do rovin asi přijel zalétat. Ale nesmělo by být 33 ve stínu a stabilo zvrstveno :)
-
5 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Stepino: Jenomže na kopci nebývá problém, aby odstartovali všichni takřka najednou (teda v závislosti na počtu závodníků). A kdo zmešká tu správnou chvíli, může si za to (většinou) sám.
..vlastně je to výhoda - u vlekacích závodů nemusíš v případě neúspěchu nadávat jen sám sobě! :-)
-
6 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Maxi, sportovni komise ma zatim 3 nabidky na organizaci ligovych zavodu a abychom to uzavreli kompletne najednou tak prave cekame, jak se definitivne postavi sakal k organizaci vsechova. Takze odpoved: Letos budou 3 nebo 4 ligove zavody.
-
7 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
-souhlasim charli regulerni je pokud se dostane zavodni pole do hodiny do vzduchu. oprasime lonsky vlakno kde byly pravidla pro regulernost takove souteze.
-dal by samozrejme bylo idealni mit teren na vsechny strany vetru. ale jak rika stepan oproti kopci ma takove letiste vyhodu minimalne dvou smeru vetru. bocni vitr neni idealni ani na kopci. predloni nebyl problem vypisovat tasky se spolecnym startem,jelikoz vsechov je slusne termicke misto a nefoukal silnejsi vitr.loni bylo proste spatne pocasi. chce to nejak nezaujate posoudit. vemte si ze loni v cechach byly tri zavody s toho jen dve slapsi platna kola prave ze vsechova. prave kuli navijakovim zavodum bylo loni do pravidel pripsany casove brany. kdy casti pilotu leti spolecny cas.
-
8 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
hanzi samosebou mas pravdu,to je takovi nechteny bonus navijaku. nejde to udelat jinak, nez ze dnes letis ty prvni a zitra zas posledni. podstatne je dostat cele zavodni pole do vzduchu v rozumnem case. z obou rocniku je mi jasne ze nezavisi ani tak o zavodni zkusenosti pilotu ,ale o zkusenosti pilotu startu na navijaku. prvni zavody dorazli piloti rekreacne litajici na navijacich. velmi slusne vleky odsejpali. loni tak polovina zavodniku mela rekneme drobny ostych z ne idealnich podminek na start. organizacne je potreba se na toto pripravit a taky to prodiskutovat.
-
9 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
http://www.onnm.army.cz/url/detail_nemovity.php?id=185 Pokud ještě nějaké lítání na všechove bude
-
10 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
nojo petre. rozvoj nezastavime. treba to budou teda posledni zavody tam. urcite by bylo skveli najit plochu jak psal charles pro dva dvoububny.ja uz sem se na par mistech vlekal a zatim se kokurencni misto co se tyka termiky nenasel. dva dvoububny na ctvercovem poly by byly zajimave reseni. ale nevim jestli po sklizni.
-
11 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
nojo petre. rozvoj nezastavime. treba to budou teda posledni zavody tam. urcite by bylo skveli najit plochu jak psal charles pro dva dvoububny.ja uz sem se na par mistech vlekal a zatim se kokurencni misto co se tyka termiky nenasel. dva dvoububny na ctvercovem poly by byly zajimave reseni. ale nevim jestli po sklizni.
-
12 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Souhlasím s Charlim, co se týče regulernosti závodů na odvijáku, tak se to podle mě ani regulerně udělat nedá, leda že by všichni čekali pod mrakem než by se otevřel vzdušný start. A takové počasí u nás tak často nebývá.
Odletové brány jako varianta by byla možná, ale opět jako v každém jiném případě záleží na počasí, které se během hodiny může natolik změnit, že druhá půlka závodního pole co měla špatnej los, buď neodstartuje kvůli změně směru nebo síly větru a taky je tu šance, že už poletí pod zataženou oblohou. To si myslím že je dáno obecně počasím u nás v republice a nedají se srovnávat odvijákové závody s JAR nebo třeba Austrálií.
Jsem zastáncem závodů na kopci, kde si můžu sám zvolit kdy odstartuju a kdy odletím od kopce na trať. Argument s tím že mám na Všechově možnot startovat na dva směry větru je dost slabý. Třeba v Krkonoších a okolí, jsou starty skoro na všechny směry. (kdyžtak mě klidně někdo opravte)
Výhodu odvijáku vidím pouze za silného větru, kdy na kopci fouká tolik, že si nikdo netroufen odstartovat, zatímco na odvijáku se pár jedinců najde.
Ještě jedna věc co mě k tomu napadla, kolik lidí bylo loni na odvijákových závodech a kolik předloni. Pokud bude 20 lidí, tak se to asi zorganizovat dá a mohlo by to být i regulerní pro všechny, ale v počtu 50 lidí to prostě nejde.
-
13 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Lonský závody na Všechově byly extrem,tj sešlo se hodně věcí proti najednou : ne právě ideální počasí, silnej vítr a navíc hodně z boku, hodně nezkušenejch lidí a trochu váznoucí organizace startů...(pokud si vzpomínám, když lítáme do poháru, tak se nám daří dostávat do vzduchu mnohem rychleji ... ) Předpokládám že se budoucí organizátor navijákových závodů (pokud budou, v což doufám) "ponaučí z chyb" a závody budou už fungovat dobře.
-
14 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Diky za nazory. zvlast od pilotu kteri letos chtej letet ligu chci nejakou odezvu.
nechci nic obhajovat, jen muzu rict svuj nazor. jak sami vsichni rikame, je to o pocasi. lonsky rok bylo pocasi na takovy zavod malo, nadruhou stranu zavody v ceskych kopcich dopadli jeste hur. predloni pocasi rovinam pralo a trefit se do terminu kdy slo vypisovat, jak kosta rika, tasky s vyckavanim kolem startu, nebyl problem. vis treba i rana cup. tesko rict jaky rok bude letos. Je zde malo zkusenosti jak stavet regulerni tasky na navijaku, ale verim, ze to jde. otazka zda to hodlame prohlubovat. pri dobre kapacite navijedel. se muze stat takovy zavod regulernejsi nez zavod na malem kopci jako je rana nebo zvicina. kde pravdepodobnost zachyceni neni jista a opakovani startu se podari nejdriv za pul hodiny. na navijaku pristanes a muzes byt do minuty taky vyvlekan. Da se diskutovat co je regulerni a co uz ne. nevyhodu je, ze pri vypsanych branach nemusi mit startovni pole stejne podminky pocasi. vyvazit to muze zas absence opisovani od rychlejsiho zavodnika, treba. souhlas 50lidi je na nase moznosti hodne, ale na ligove zavody jezdi kolem 30max 40lidi. to by melo byt zvladnutelne. mam predstavu jak vlekani oproti lonsku urychlit. vlekanim ze dvou mist temer najednou.
-
15 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
pro doplneni diskuse opravidlech z lonska.
-
16 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
navrhuji na jare udelat vikendovy zavod kde bude minimalne 26lidi a overime organizacni schopnost dostat vsechny do vzduchu do hodiny. zkusime na takovou akci sehnat sponzora aby vleky stali co nejmene. zakladem je dostatek pilotu. prijeli byste na takovy mini zavod?
-
17 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Navijákové závody si taky rád zkusím, ale z vlastní zkušenosti vím, jak je to náročné pro pořadatele. Žádná jistota (odhadnutelnost) jak to bude probíhat. Počasí, směr větru, výdrž techniky, šikovnost a tolerantnost pilotů ... Každé vlekadlo má svůj limit a pokud jich je víc, je ještě nižší, takže 30 do hodiny bude asi velký úspěch. Na hodinové vyčkávání nad rovinama taky moc nevěřím, tak bych to viděl spíš na několik bran. Tím by se mohl startovní přetlak trošku uvolnit a navíc to zkomplikuje to opisování, což je jen dobře. Spíš než min. bych dle technily stanovil max. počet pilotů. Pro starty připravit jednoznačné losy pořadí a pokud počasí nebude dávat rozumnou šanci, sešlost raději zrušit nebo přesunout na jiný termín. Jinak rogalista Emil mi jednou říkal, že vlekací závody dělávají na bývalém vojenském letišti u Berlína, tak by se u nich dalo třeba něco přiučit.
-
18 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
To MICHALEK
Odviják se podle toho co píšeš zdá lepší a na volné létání a rekordy určitě je. Na druhou stranu, na závody to opravdu není pokud nevyjde supr počasí.
To srovnání bylo udělané a vyšel líp odviják, na druhou stranu to bylo v sezoně kdy se létali v rovinách obrovské FAI a nebo přelety za silného větru. Minulý rok už bohužel moc počasí u nás nepřál. a bylo celkem jedno jestli je člověk na kopci nebo na odvijáku.
Asi bych nedával jako výhodu odvijáku v silném větru. Sice se odstartovat dá, ale kdo v tom chce lítat nebo závodit na předem určenou trať. Kolik lidí u nás lítá na odvijáku za silného větru? Dají se spočítat na prstech jedné ruky. Většina radši zůstane doma.
Sám silný vítr rád nemám, start to je v ten moment to nejmenší, daleko horší je pak přistání, nebo se někde zachytávat v malé výšce. O tom by nám mohl napsat víc Charlie nebo Vítek :)
-
19 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Jen názor nezávodníka.
Tak udělejte vlekací závody poblíž kopce, ideálně Raná. Myslím, že pak se dají využít výhody jednoho ze dvou typů startu kopec/lano a je větší pravděpodobnost že se závod "povede". Ideální by bylo domluvit se s letištěm na Rané a využít jejich plochu v případě bezvětří, nebo JZ evt. SV větru. Nebu s lanem využít některou ze zemědělských cest v rovině k Chomutovu, např. http://mapy.cz/#mm=TP@dm=131069824+137192768-49600+31488@x=131071744@y=137195264@z=12
-
20 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Ja si taky myslim, ze je naprosto zasadni dostat do vzduchu piloty maximalne behem 1 hodiny. Kdyz to trva dyl a neni uplne super pocasi tak to nefunguje, vyhraje ten kdo mel na trati nejlepsi podminky.
Kombinace rana+navijak zni zajimave, ale po zkusenostech si myslim, ze rana ma taky svuj limit v poctu pilotu. Tech 26 zavodniku, kteri byli na ranacupu predloni byl tak maximalni pocet, pri slabych podminkach by pro vic lidi byl ten kopec malej.
Takze jestli nechceme delat z ligy komorni akci, tak rana ne. A navijak/odvijak - jak psal charlie, chce to velke pole a 4-5 dvoububnovych navijaku.
-
21 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Na Všechově jsem loni strávil prakticky každý letový den a ani Všechov, ani vleky bych primárně nezavrhoval. Minule opravdu nevyšlo počasí. Argument o neregulérnosti, díky nemožnosti vybrat si okamžik startu je jasný, ale spíš je otázkou, zda zúčastnění mají zájem to akceptovat jako nutné zlo uvedeného typu závodu. Trocha štěstí je třeba na závodech nejspíš vždy, na navijáku možná o maličko víc a i letových dnů může být méně, než v horách. Pokud si vezmu, kolik se v českém PG odlítá z odvijáků, tak podobný závod možná do ligy tak nějak "metodicky" patří. Statistikou jako nejvhodnější termín na Všechově vychází druhá polovina srpna.
Dokonalá logistika vleků je samozřejmě naprosto zásadní, stejně tak jako praxe s N starty a ochota občas přistávat na couvačku. Nevím, jaký je na závodech reálný interval startů u menších horských startovišť. Teoretický na Všechově 30 startů/hod (pokud chci mít ve vzduchu jen jedno lano).
Nějakému vyčkávání nad Všechovem moc nevěřím, takových dnů jsem zatím moc neviděl.
Pokud bych zapomněl na dosavadní zvyklosti a pravidla soutěží, tak jako ideální discíplína k využití slabého dne na odvijáku by byl malý trojúhelník kolem plochy na pár malých přitočení, kdy každý pilot by měl během dne 3 starty, měřil se čas ze země na zem a počítal se jeden nejlepší výkon. Zábava by byla celý den, dost schopností by to prověřilo a tenhle "halový PG sprint" by asi byl i ke koukání.
Také...jak vzdáleně pozoruji dění, je třeba si letos vážit skutečnosti, že vůbec někde, nějaké české závody mohou být a někdo je chce organizovat... ;o) Ale jak psal PB, u Všechova stále existuje jisté riziko, že brzy OUT OF ORDER.
Pokud to bude technicky možné, určitě se jako domácí zúčastním.
-
22 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
kosto s tou prvni vetou proste nemohu souhlasit. kdys nevyjde pocasi tak to na zavodeni proste neni nikde. bavime se tu o tom zda navijak snese srovnatelne podminky pro zavod jako ceske kopce. podotykam nesrovnavejme s alpskymi tereny. ja tvrdim z me zkusenosti ,ze ceske kopce prevysuje univerzalnosti. tonda ma zajimavy napad s letistem rana. jen nevim zda budou ochotni venovat provoz letiste na tyden padakum za nulovy obnos. vyhoda navijeni vedle rany zasadni vyhodu myslim neprinasi,ale nechme na hlave.dalsi vec kde sehnat dva dvoububnove navijaky a sestrojit lanove zarizeni na vraceni lana na start.
-
23 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Když jsou slabé podmínky, tak u kopce má člověk nesrovnatelně větší šance. Ať už je to vyčkávání na interval nebo třeba i svahování, než se to utrhne. To prostě na navijákuu nehrozí. Nehledě na to, že když přijde na kopec interval, tak do toho kolikrát i 10 lidí na Raný odstartuje a vytočí, což na navíjáku nehrozí.
Kolikrát jsem přemýšlel jestli jet na naviják na Panenčák nebo na Ranou. Často vyhrála Raná, protože na navijáku je to o náhodě, zatímco na kopci je o tom, jestlí víš kdy odstartovat.
Prostě starty na navijáku jsou hop nebo trop. Pokud si jdu jen tak zalítat, tak proč ně, ale na závody, kde se má porovnávat jak kdo lítá to prostě regulérní není. Když se nechytneš při prvním laně, tak jdeš na konce fronty a řada na tebe může přijít třeba až za hodinu. Na kopci si na interval počkám.
Proto se mi zdá že jsou podmínky nesrovnatelný na závody.
Ještě k tomu silnému větru, když bude foukat na navjáku tak, že by jsi na kopci ani nemohl odstartovat, tak nehrozí nějaké čekání až se otevře startovní brána.
Možná by stálo za to, než zkoumat jesli se víc letů odletělo z navijáku nebo kopce, tak se zamyslet kolik lidí bylo ten den na navijáku a chtělo odletět a kolik lidí bylo na kopci a chtěli odletět.
-
24 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
tak to je prave kosto hrozna mýlka. mluvi stebe nejaka zkusenost s navijakem a s konkretnim mistem. napriklad vsechov funguje kolem poledne uplne bezne tak ze sikovnejsi piloto se zachicuje maximalne na druhy pokus. predloni sem mel sezonu ze z 5 startu sem 4krat odletel na prvni pokus. po vyvlekani 300-400 nad teren mas moznost prohledat nejblizsi okoli terenu. na malem kopci mas moznst akorat cekat na to as se neco udela presne pod tebou. coz taky nekolk hodin nemusi vyjit. jednoduse z kazdeho z nas mluvi zkusenost s navijamem na urcitem terenu. take sem nekolikrat resil jestli radeji navijak nebo kopec a to poradnej jako je cerna. vetsinou vyhral vsechov a nelitoval sem. vsak jednou sem jel do krkonos na cernou a to byl legendarni den kdy se v cechach z navijaku letali fai rekrdy. v ten den sem poprve v zivote jel take lanovkou dolu, protoze foukalo zkopce. lec po cele republice se uzavirali trate. kazdej teren ma sve specifika a rozhodne navijak na vsechove slusny potencial pro dobry zavod.
-
25 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Sakale, jestli jsem dobre pochopil co se tu nekde psalo, tak Všechov se prodava, takže počítat na závody s Všechovem je asi trochu mimo.
Máš pravdu, že každý z nás má jiné zkušenosti z navijákem. Zatímco ty jsi tam byl 5x a zrovna v ty supr dny, tak já byl na navijáku na Panenčáku několikrát. Ať to bylo supr počasí, kdy se všichni chytli az nebyli další vypínaky ale taky jsem tam zažil počasí kdy se chytlo jen pár lidí, ale většina zase přistála, protože prostě neměla ten správnej čas. To, kdy to bylo jen pro pár lidí jsem tam ale zažil nesrovnatelně časteji.
Pokud máš 3-5 odletových intervalů za den, tak na tom kopci je chytneš, protože jak jsem psal, víš kdy do toho odstartovat a taky ten kopec tomu pomůže. Na navijáku jen čekáš jestli se to utrhne zrovna když budeš na laně nebo ne.
Chápu naše rozdílné názory, proto to tu píšem, aby každý přidal svůj komentář a svoje zkušenosti. Myslím, že pořádání závodů u nás je celkově problém. Většina kvalitních kol se uletěla v zahraničí, ať už to bylo na Lijaku, Alpagu nebo Karavankách. U nás moc kvalitních závodů, nebo jednotlivých kol nepamatuju. Takže tady možná řešíme nevyřešitelné. Pokud je počasí, tak je jedno jestli jsi na kopci nebo na navijáku. Pokud počasí není, tak máš víc šancí se chytit u kopce, ať je to Raná nebo Černá.
-
26 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
do pondelka je potreba uzavrit nabidky pro ligove zavody. vyzivam vsechny co ligu chtej letat at sem napisi sve slovo. proste ano ci ne ligovim zavodum na navijaku. take vyridte ostatnim, at se sem vyjadri. bez vule zavodniku to nema smysl. diky
muj navrh zni:
1) zadost okonani zavodu v terminech ostatnich zavodu jako jejich alternativa, pro neprizen pocasi. a to jen za predpokladu, ze se uskutecni vikendovy predzavod kde bude ucastno alespon 26 pilotu a vyzkousi kvalitu organizace startu.
2) nebo, 4vikendove terminy +patek jako to bylo prvni rok. z cehoz se uskutecni jen 2. rozhodnuti o konani 5dni dopredu. podminkou stale zustava jarni vikend kde se proveri kvalita startu.
je na vas zda si u nas takhle chcem zazavodit ci ne.
-
27 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
jezis kosto koukni se do minulich let co se kde uletelo. lecos je na pglive.cz Jestli povazujes za idealni zavodeni na 40km na lijaku stylem svahovani bez nejakeho valneho rozmyslu, kde vitezi rychlejsi ero. tak to se opravdu neshodnem.
-
28 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Šakale nemyslel jsem svahovaní na Lijaku, ani lítání podkovy v Alpagu tam a zpátky. To je ale otázka pro Jury jak vypíšou task, ne problem kopce.
Navrhuji chybějící ligový závod do počtu odétat se Slovákama třeba na Straníku, jako to bylo dřív, aby zůstala Česká liga.
Letos zkusit odlétat nové Pre odvijákových závodů s minimálním počtem 35 lidí (12 je opravdu málo) pro vyzkoušení technické náročnosti a pravidel pro tyto závody. Pokud to dobře dopadne,(dostat všechny do hodiny do vzduchu) tak zařadit navijákový závod do ligy 2011.
Výhody a nevýhody můžem šakale probrat někde v hospodě, tady to stejně nevyřesíme, každý na to má svůj názor a ani jeden nemusí být špatnej.
-
29 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
že se Všechov prodává, ještě automaticky neznamená, ze se okamžitě uzavře veřejnosti. Asi bude ješte chvilku trvat (pokud to někdo koupí) než se kopne do hlíny.
Jinak k lize ...pokud jsou zatím (a asi je to konečné pořadí) pouze tři nabídky na pořádáni, tak díky za každou další. Za sebe si myslim, že odvijákovy závod by mohl být za dodrženi určitých podmínek regulerní. Takže držím palce a pokud bude, rád přijedu.
-
30 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Abych to upresnil, zatim jsou 3 nabidky na tydenni zavod. Podle meho nazoru jsou 3 tydny ligy idealni, 4 uz je moc (zeptejte se nekoho kdo pracuje na plny uvazek).
Jestli lze regulerne navijakove zavodit nebo ne, to asi nikdo s jistotou nevi. Sakaluv napad je dobrej - udelejte zavod pro navijakove nadsence, pritahnete tam dost lidi a snad vyjde normalni pocasi a uvidime.
Jen je skoda, ze sem asi ti navijakovi zavodni nadsenci bud nechodej, nebo zaryte mlcej! :). Zkuste napsat vy kteri chcete zavodit na navijaku, at organizator i sportovni komise vidi, jestli to nekdo vubec chce...
-
31 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Já bych na odviják (za předpokladu dobré předpovědi) šel, určitě raději než na krtinec Zásraná :)
-
32 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Musím polemizovat s Kosťou, zachycení z lana není záležitostí náhody ("Na navijáku jen čekáš jestli se to utrhne zrovna když budeš na laně nebo ne"), ale záležitostí umu. Jen trochu jiného umu, než na kopcích. Vlastní úspěšnost zachycení z lana na první pokus odhaduji na 90% (ok, v kopcích mám 100% (na ranou nechodím)). A rozhodně nikdy nevyčkávám až odejde mrak, až se nasvítí pole, až poleví vítr, až... . Nicméně před 2-3 roky jsem taky říkal lano = 50:50. Spousta ligových pilotů má ale zkušenosti s lanem minimální.
Osobně mě jakýkoliv závod určený pevným termínem a místem neláká. Ale myslím, že vzhledem k tomu, co se u nás lítá, by odvijákový závod součástí ligy být principielně měl.
PS: šakalovi patří velký dík a uznání za ochotu a chuť takový závod organizovat (to je jiné sousto, než zamluvit na pár dní jeden kopec)
-
33 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Polemizovat můžeš, ale když to tam ve chvilku co tě vyvlekaj není, tak to můžeš umět jak chceš a je ti to na nic.
Pokud mě někde vyvlekaj do 500 metrů nad zem, tak máš asi 5 minut na to, najít stoupák. Pokud interval odešel nic tam cca 15 minut nenajdeš a opět to můžeš umět jak chceš.
Stejne tak jako když se ti zastíní na půl hodiny plocha, tak na kopci nebudu startovat a počkam až se ukáže sluníčko. Na navijáku se špatným losem máš prostě smůlu, buď leť nebo jdi na konec řady.
Navijákové lítání je samozřejmě výhodou tam, kde není kopec a jsou tam supr termické podmínky ( Všechov, Nové Sady), nebo pokud fouká silný vítr, že na kopci to nejde ani rozbalit. Pokud vyjde počasí a stoupáky se trhaj jeden za druhým bez půlhodinových intervalů, tak je jedno jestli jsi na kopci nebo navijáku. Ale takové počasí u nás opravdu tak často není. Koukněnte se kolik dnů po sobě se z navijáku něco uletělo. Stejně tak to je i s kopcema u nás. Problém je střídavé počasí u nás a ne jestli kopec nebo naviják.
Pokud má liga ukázat jak kdo lítá, tak pak je tu varianta lítat to v zahraničí. Udělat maximálně 3 ligové závody. Jak psal Petr Chromec, pro lidi co chodí do zaměstnání je už tohle problém. Udělat jeden náhradní termín pro případ že by se neuletělo dost platných kol. Je spoustu míst kde už se liga lítala. Alpago, Lijak, Karavanky a i když počasí nebylo supr, tak se pár kol vždycky uletělo. Jak už jsem psal, poslední dva roky se rozhodovalo o výsledku ligy právě v zahraničí a ne u náš někde na kopci nebo navijáku kde se z celého týdne uletí maximálně jedno dobré kolo
Mohl by tady někdo ze zastánců navijákových závodů sepsat nějaké výhody, aby ostatní věděli v čem to má výhodu, nebo je to aspoň srovnatelné s kopcem. Myslím, že to by hodně pomohlo i ostatním v rozhodování.
Pojdmě udělat navijákový závod a když se ukáže, že je to o závodění a ne o náhodě, tak ho přidat přístí rok do ligy.
-
34 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Určitě navijákový lítání do českýho lítání patří,..ale závody by měli být o tom, že se ve vzduchu porovnáme za stejných podmínek,.... já expert na odviják/naviják nejsem, ale určitě bych na takovýto závod zařazený do ligy přijel (teda záleží na datu, bohužel v srpnu státnicuju), kdyby organizáce byla přesvědčena že celý startovní pole je schopno regulérně odstartovat...
samozřejmě že ve startovnim poli je různá uroveň pilotů (co se týče startu na navijáku/odvijáku)
myslim že kdyby se den před závodem na "place" sešli piloti, kteří mají s tímto druhem startů problémy a počvičili si kadý 2-3 cuky...starty do tasku by pak byli následně o dost lepší. Ale to musí být taky snaha ze strany pilotů zlepšovat svoje schopnosti
S tou šancí na zachycení po startu... když nebude laťový den,...tak bude problem i na kopci. A že si můžu uplně vybrat okamžik pro start?..to taky neni uplně košer....třeba na Skalce blokovat ostatní piloty,...s tym že to tam teď neni uplně jistý...
To i na kopci lidi budou mršit starty a závodníci se budou dostavat do vzduchu i tu hodinu...
-
35 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Já jsem pro naviják/odviják.
-
36 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Poku´d se budu snažit o objektivitu, musím z vlastních zkušeností říct, že na laně je to fakt trochu víc o náhodě. Přece jen na dobrém kopci odstarutje 40 pilotů během 1ú2 hodiny a tedy startují do +- stejných podmínek, ale hlavně potom v podobných podmínkách letí (mě se to netýká, na mě nečekají a vždycky mi ulítnou, nevím proč ... ). Na laně je to tom, že jsou jiné podmínky nejeom během startu, ale i během letu (pokud není vzdušný start v jednom okamžiku a všichni neletí spolu). Víťo teď k Tvým postřehům: nelítat min. rok ligu, viděl bych to podobně, ale protože jsem ji lítal a mimo jiné ještě dal i preVšechov v 2008, měl bych asi podobný názor (s menším % zachycení). Jenže ber to tak, že s Tvýma startama je to dost často o tom, že se rozhoduješ jak, kdy a vlastně i odkud poletíš. Na závodech máš svoje 3-7 minut a to i při dobrým dni může znamenat, že "tam nic nebude". Samozřejmě do předem jalovýho vzduchu startovat nemusíš, ale to potom může znamenat, že se hodinu na lano nedostaneš a pak to bude zase stejný.
Proto bych byl pro udělat z lanového závodu jen samozstaný závod nezapočítávaný do celkových výsledků, nebo závod typu XCamp (no stress). Já se rozhodně každého závodu zlana rád zůčastním, protože je to bezva, ale fakt je, že objektivita takového závodu není úplně v pohodě. Pokud by lano jako samostaný závod byl problém kvůli cenám a podobně, jsem ochoten se nějak obětovat a potřebné zajistit (předběžný slib, ještě jsem neprověřoval). Tož tak.
-
37 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Já jsem pro naviják/odviják pouze jako náhradni závod pokud bude některý ze závodu na kopcích zrušen pro nepřizeň počasí klidne by mohl byt nahrazen v tomtéž terminu pokud by šlo vlekat.
-
38 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Musím se ještě jednou zastat Všechova a odvijáku. Pokud je aspoň použitelné počasí, tak se kvalitní, místní, stálý zákazník opravdu chytí na první, maximálně druhý pokus. Hodnotit Všechov mají právo třeba PB, Šakal, Closeau, Stepino, Petr Dorď, weetek...Tedy lidi, co tam průběžně a často lítaj...Vždy se čeká fronta na vlek a stále ve vzduchu "něco je"...Co tak pozoruju, často se lidi nechytají kvůli morálu a nesprávnému "očekávání". Takže když se vypnu z odvijáku, nečekám třímetr po vypnutí, ale vím, že ta nulička tam stále někde je a mám pár minut, abych si ji smysluplně našel a se zatnutýma zubama pečlivě a poctivě vyšudlal. Pokud se nechytím, tak stejně později dojdu k tomu, že si za to mohu sám, buď špatnou technikou, leností, nebo předčasnou kapitulací...Půl hodiny pracného šmrdlání v psí výšce prostě patří k většině přeletů z Všechova. Z cca 40 startů loni na Všechově, jich bylo naprosté minimum, kdy jsem šel do úplně mrtvého vzduchu, nebo globálního klesáku. Jinak je vždy šance a většinou dám alespoň 30 minut místně (na odlet se mi často pouze nechce)...a to jsem celkem líný, mám A padák, 130 kg a houby nalítáno...Když je třeba na jaře svěží JV, nosí víceméně stále celá plocha a lidi padají jak hrušky, tak to nejspíš není chyba terénu. Jako navijákový odchovanec si naopak připadám jak v Jiříkově vidění, když přijedu do hor, na všeobecnou paniku ladně vkročím do bubliny a za chvilku jsem zcela zadarmo 200 m nad startem. Takže naviják může být pro někoho jen o změně myšlení...
Třeba odpůrce Kosťu jsem loni na Všechově viděl jednou, s nějakým vražedným křídlem, termika na nic, nechutný vítr a dal start a odlet úplně v klidu... ;o) Když pak měl na přeletu skoro 90 km/hod, tak si určitě říkal, že ten odviják má něco do sebe... ;o)
A abych nezapoměl, při zkoumání letů ze Všechova je třeba počítat s tím, že na rozdíl od kopců se nelítá, když je počasí, ale když je vlek..což počet použitelných dní dost zkresluje a zdaleka se to vzájemně nerovná...
-
39 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
...ja bych co se tyce vsechova zduraznil tu bonitu zakaznika, tj. musim souhlasit ze velkou pravdepodobnost zachyceni maji jen kvalitni, mistni, stali zakaznici - pro ostatni je to loterie :-D
Ale pak teda chudaci ligari odjinud! ;-)
-
40 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Já mám obavu že na všechově bude místo lítání solární elektrárna a to docela kvapem
-
41 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Petre, resi se tu hlavne to jestli usporadat ligovy zavod z odvijaku. To ze Vsechov je v ohrozeni a mas obavy o jeho budoucnost jsi sem napsal uz potreti. Ja myslim ze uz to opravdu neni potreba to sem porad dokola psat a hlavne ze tenhle thread ma hlavni tema trochu jinde. Dalsi prispevky k tomuto tematu prosim radeji pis sem http://www.pgweb.cz/forum/o-vsem-s-nadhledem:39440, diky.
Pokud budou v lete na Vsechove fotovoltaicke panely, tak se tam holt asi zavod neusporada, ale to ted nikdo z nas nevi, takze to myslim zde nemusi dale resit.
-
42 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Scorpi: No jo, to je život...Řečeno aktuální terminologií - musí to přijmout jako výzvu a možnost se dále rozvíjet... ;o))) Mne třeba pro změnu jímá hrůza při představě startu a zachycování na Svatoboru, Lopeníku, i třeba Greifenburg potřebuje občas nějaký morál a praxi....a jak tam místní lítaj...Závodník by měl nejspíš zalétat dobře všude a národní soutěž, která není "20% nad úrovní" místního "rekreačního" létání, nebo se jí nezúčastňují nejlepší...tak to není dobrá představa...
P.S. Jestli si opravdu někdo naskočil do toho ukrutného balíku za Všechov , tak to půjde rychle, do května jsou tam zrdcátka a závora a spekulujeme tu zcela zbytečně...
-
43 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Obavam se, ze vetsina rozdilnych nazoru prameni z toho, ze volni litaci/nezavodnici si neuvedomuji, ze se zavodi i ve dny kdy oni na letani ani nepomysli. To jsou napriklad dny, kdy je na obloze 8/8 oblacnosti nebo rostou prehanky/bourky apod. Dny, kdy muze fungovat termika nad plochou klidne jenom par desitek minut (po tom co se konecne rozsviti a nez se zadekuje, nebo predtim nez prijde prvni prehanka).
Na kopci pri takovych podminkach maji vsichni stejnou sanci (vetsinou zavodnici startuji v okamziku kdy chteji, ja jsem asi nikdy necekal na start dele nez nejakych 15 minut - to uz je extrem). Pokud se na navijaku nedostanou piloti do vzduchu behem nekolika desitek minut, tak o tom kdo odleti (a treba i doleti do cile) rozhoduje los a klidne se muze stat, ze body za takovy task rozhodnou cely zavod.
Tim nechci rict ze navijakovy zavod by nemel byt v lize vubec, ale pokud bude tak by rozhodne mel organizator klast duraz na dostatecny pocet navijaku/odvijaku aby vsichni piloti mohli mit prvni vlek behem nekolika desitek minut. Navic by urcite nebylo marne zauvazovat nad upravou pravidel pro navijakove zavody (pro validitu tasku nastavit pocet pilotu za minimalni vzdalenosti MNOHEM vic nez je tradicnich 20%, task-dropping, pripadne neco dalsiho ?)
-
44 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Wilibald: "Třeba odpůrce Kosťu jsem loni na Všechově viděl jednou, s nějakým vražedným křídlem, termika na nic, nechutný vítr a dal start a odlet úplně v klidu... ;o) Když pak měl na přeletu skoro 90 km/hod, tak si určitě říkal, že ten odviják má něco do sebe... ;o)
Nevím co je pro tebe na SR7 vražedný, ale to je na jinou debatu. Co se týče toho mého startu a letu, na navijáku mám opravdu hodně startů, i za silného větru,ale respekt z něj mám pořád. Dodneška si pamatuju, jak jsem se u jedné vesnice zvedal v malé výšce a jak vypadalo moje přistání. Opravdu to podruhé zažít nepotřebuju, nemám na to morál, jako někteří tady, co lítaj hlavně v silném větru na odvijáku. Myslím, že většina lidi co lítaj ligu by do toho ani nestartovali.
Právě proto jsem psal, že dávat výhodu odvijáku v tom, že se dá lítat za silného větru, kdy to nejde na kopci je trochu mimo. I když už jsem párkrát zažil závody kdy to na lítání nebylo, ale závodit se muselo :)
Líbí se mi jak píšeš, že na Všechově je to o tom počkat si v nulkách: "Půl hodiny pracného šmrdlání v psí výšce prostě patří k většině přeletů z Všechova." Opět důvod proč to tam nedělat, když je tam zachycení těžký. Pokud je ve vzduchu pár padáků tak se to dá, ale pokud jich tam bude ve vzduchu najednou třeba 15, tak se v těch nulkách nezvedne ani jeden.
-
45 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Já vím, že to sem vůbec nepatří, ale nevíte alespoň přibližné datumy letošní ligy? Věřím, že hodně lidí to potřebuje vědět co nejdříve, mě by se to taky hodilo. díky
-
46 RE: LIGOVÝ ZÁVOD NA VŠECHOVĚ
Jardo, dockej par hodin, rozhodneme o tom v SK oficialne a zverejnime.