[Téma] 5 zásad pro dlouhé přelety
Jak říká titulek, chci napsat něco k poslednímu článku ve zpravodajství. Se vším, co tam je uvedeno se dá 100% souhlasit, takže jen doplním: Podle mého je vedle neustálého zlepšování/prodlužování přeletů ještě důležité být v pohodě :-). K tomu bych z vlastní zkušennosti uvedl taky několik zásad.
1. NELÍTAT ZA KAŽDOU CENU - Pokud se člověk cítí blbě, když ho něco bolí, když má kocovinu jako prase, když se včera pohádal s tchýní, ( v tomto případě může mít člověk občas i dobré pocity :-)) ..... všechno může mít vlil na soustředění při letu a může to třeba znamenat i leteckou nehodu.
2. NEPŘECEŇOVAT SE - To, že někdo startuje do nejistých podmínek neznamená, že je to pro všechny. Už jsem zažil situaci, kdy na Lijaku místní startovali před bouřkou a naše opatrnost se vyplatila. Nemuseli jsme na sebe ve vysílačkách křičet "SPIRÁLE, SPIRÁLE" a utíkat před blesky. Dodnes nevím, jestli to tenkrát všichni ve zdraví přežili, protože když se to před kopcem slilo a začalo foukat tak 50m/s, tak nad kopcem, nad tou slitou vrstvou mraků byli minimálně ještě tři piloti.
3. NEČEKAT, že každý den, když jdu lítat bude rekordní. Pak se může stát, že místo dobrého pocitu z příjemného letu třeba 60km dlouhého je někdo naštvanej, že neulítl kilo. Pokud někdo nelítá jenom pro výkon ale hlavně pro ten pocit, a takových je asi v ČPP většina, tak by bylo škoda si dojem z pěkného přeletu kazit závistí, že někdo jiný ulítl dál a já chtěl ještě dál. V žádném případě tu nezpochybňuju soutěživost a výkonostní růst, ale ne za každou cenu.
Já osobně mívám pravidelně po 4 až 5 hodinách letu natolik příjemné pocity, že se začnu koukat na zem, kde by se dalo přistát a hlodá mi to, jestli by pokračovat v letu nebylo už nucené a najednou mi při tom přemítání začne ubývat výška .... a moje podvědomí se postará samo o to, aby to lítání zůstalo příjemné....... :-)
4. LÍTAT VHODNÉ KŘÍDLO - toto je možná ta nejdůležitější zásada. Těžko se mi to vysvětluje, ale dám hodně na pocity a s křídlem si prostě musíme sednout. Proto všichni, kteří si občas chtějí nechat doporučit, jestli koupit tohle, nebo tamto,.... rozhodně je lepší se na všem prolétnout. Stejně to platí v případě, že někdo hodně podrobně porovnává technické paramery jednotlivých křídel, a podle toho se chce rozhodovat. Dneska už to jde bez problému vyzkoušet a ne jako tenkrát, když jsem začínal já.
5. A protože měl Scorpi pět zásad, tak taky doplním pátou, a to že pro úspěšný let je třeba něco zapomenout :-), například rukavice, brýle, namazat nos, zapomenout si před startem odskočit,.... to pak lítá samo a ukrutně vysoko, to je vyzkoušený. Pilot pak aspoň může letět dolů cíleně a ne "potupně" vyhnít o dalších 100 kiláků dál. :-)
Takže všem pohodářům - letu zdar.
-
1 RE: 5 zásad pro dlouhé přelety
prosím doplnit zásadu: STUDOVAT!!! - přelet znamená 90% teorie, 10% umění
-
2 RE: 5 zásad pro dlouhé přelety
Taky pěknej článeček. Vyvěsit na co nejviditelnějším místě!!! Kolik pětibodových zásad by se ještě dalo popsat?
-
3 RE: 5 zásad pro dlouhé přelety
Velmi výstižné. Především bod 3b mi mluví z duše!