[Téma] Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Chtěl bych se s vámi podělit o jeden velmi nepříjemný a život ohrožující zážitek. Při létání v Krkonoších jsem se trošku nechal unést pěkným stoupákem na konci Kozích hřbetů směrem na Medvědín a tak sem trochu lizl mrak na jeho okraji. No a jak jsem byl v něm, tak mi nějak trochu uklapnulo křídlo, tak jsem jen mrknul z přístrojů do vrchlíku a pak jak jsem přejel pohledem do bílé tmy přede mnou. V tom okamžiku se mi všechno začalo motat. A to tak, že se mi z toho udělalo blbě a úplně jsem ztratil orientaci, kde je nahoře, kde dole...Najednou sem měl pocit, že letím místo rovně dopředu, rovnou kolmo dolu. Přitom jsem však stále stoupal, jak mne mrak nasával.
Všechno se se mnou točilo..myslel jsem, ze se pozvracím a začali se mi dělat mžitky před očima. Klapnul jsem uši ,dal plnou šlapku a snažil se udržet směr podle přístrojů, ale pořád jsem měl šílenýho motáka, do toho jsem stále stoupal a navíc se mi začalo křídlo různě roztáčet a cestovat i přede mne a za mne. Chvílemi se i slušnu rychlostí roztočilo a já to nemohl zastavit. Myslel jsem, že omdlím, tak jsem se snažil z hluboka dýchat a stále jsem si jen říkal " nesmíš omdlít, nesmíš omdlít, jinak se někde sesypeš a ani nehodíš záložku". Pak začalo lejt jako ve sprše. Během chvilky jsem měl letní promokavé rukavice promočené. Přidala se obava, aby mi ta voda nezničila vário, protože bych nevěděl, jesli stoupám, nebo klesám.. No a pak začalo hustě sněžit. Fakt nekecám ! Žádná jinovatka, nebo námraza na šňůrách, tak jak to většinou návštěvníci mraku popisují. Prostě hustá chumelenice. V mžiku jsem měl na sobě vrstvu sněhu, který jsem rukou shrnoval z brýlí, protože jsem nic neviděl a z přístrojů...no co vám mám povídat. Bylo to hustý ! Naštěstí jsem se dostal téměř ve 3kilákách konečně mimo mrak, do malé mezery mezi mrakama, uviděl jsem zem a zorientoval se, kde je vůbec nahoře a kde dole. Motanice rázem ustala. Konečně ! Tak jsem to stále na uších a se speedem stočil tou mezerou dolu až pod základnu. Vysílačka mi díky vodě ve spínači trvale zaklíčovala a rukavice sem měl tak mokré, že mi z nich crčela voda. Šílený zážitek. UFF! Během těch mnoha let, co lítám, jsem v mraku už párkrát byl, ale nikdy se mi nestalo, ze bych takhle stratil orientaci v prostoru a aby se to všechno se mnou začalo točit tak, že se mi udělalo zle.. Byl to stav, jako když by jste se dlouho točíli na kolotoči. Nebo jako když to hodně přeženete s alkoholem... A do toho ty turbulence s výkyvy vrchlíku, který se vám nedaří stabilizovat, protože jeho polohu nemáte s čím srovnat. Pak příval vody a pak ještě sníh... A to všechno jen díky tomu, že jsem si přestal hlídat jak daleko to mám od základny a jen jsem tak malinko lízl mrak na jeho okraji. Myslím, že se to stalo snad každému, že někdy trochu lízl mrak a přišlo mu to v pohodě, ale nikdo si už neuvědomuje, co se může stát. A ani tak nejde o rychlost stoupání, jako při klasickým nasátí silným stoupákem pod mrakem, ale o tu ztrátu prostorové orientace následovanou motolicí a tím, že se z toho člověku udělá tak špatně, že je mu z toho na omdlení. Stačí chvilkový pohled do bílé tmy.. Dávám to sem ne proto abych se pochlubil neobvyklým zážitkem, ale abych všechny varoval. Dávejte si pozor na to, jak jste daleko od základny a nelétejte do mraků ! Dávám to sem i s vědomím toho, že se bude vykládat, že jsem mrakoletec...ale to je absolutní nesmysl. Já se mraků bojím a to co se mi stalo mne jen utvrdilo v tom, že oprávněně. Je potřeba si uvědomit, že mrak je neuvěřitelné množství, zvláštním způsobem spoutané energie, která je v našem případě dobrým sluhou, ale velmi špatným pánem. Poděkujme tedy přírodě, že něco takového, co nám umožňuje létat, vytvořila a respektujme pravidla, neboť jen tak pro nás létání bude plné jen samých pozitivních zážitků...
-
1 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
A budou fotky? nebo video? :-)... Nebo aspon zvukovy zaznam z eteru diky te zaklicovane vysilacce? :-)
-
2 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
No, je škoda, že jsem si pro vodotěsnou GoPro kameru jel až další den...a klasickou sem naštěstí neměl. Ta voda by jí asi zničila. Tak alespoň takovouhle fotku přikládám :
-
3 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Popsal jsi to pěkně. Největší problém je pevný bod. Ještě horší situace je na rogale nebo ve větráku. Tam je malá vzdálenost těžiště od nosné plochy. Pocit, že letím rovně a přitom jsem v ostré spirále anebo v lopingu. Myslím, že zvolené řešení je dobré. Snažit se neomdlít a jen držet nalitý vrchlík. Dnešní křídla jsou autostabilní a v podstatě se srovnají samy pokud je celý profil obtíkán. Snaha řídit éro podle pocitů je naprosto vedle. Gratulace, že to dobře dopadlo.
-
4 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Milane diky za dobry, trefny a velmi poucni (alespon pro mne) prispevek. Beru si to moc a moc k srdci, vejska je dobra, ale ne do mraku. Potreboval jsem si toto precist jako sul.
----------------------
Stepanovi Fidoovi dekuji, ze mne tydle "noticky" poslal.
diky, buh nam zehnej, Hajtra
-
5 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Ahoj chlapci, děkuji za pozitivní ohlasy na tak negativní prožitek :-) Budu rád, když se z něj někdo jiný poučí a nestane se mu tak to co mě...
-
6 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Mno taky diky
a při té příležitosti bych se zeptal jak nejlépe dolů.
- velké uši a vysypat se na stranu (fungovalo)
- velké uši a plný speed
- něco jiného
- hodit záložák, zabalit se do padáku a čekat :-)
?
-
7 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Lítám 30 let ( rogalo, později padák). Vlastní prožitky a zkušenosti ostatních zkusím shrnout:
PILOT
1. Každý jsme jiný, dokud to neprožiješ, NIKDY nevíš jak se budeš cítit ( nevolnost, mdloby, točení hlavy....)
2. Dobře dýchej a dívej se na pevný bod ( padák nad sebou- pokud je vidět, noha, budík....)
3. NEVĚŘ SVÝM POCITUM !!!
MRAK
1. Každý mrak je jiný
2. Pokud hřmí- musíš dolů rychle a za každou cenu ( jak popíšu později)
3. Pokud je velmi tulbulentní- sniž plochu padáku ( jak popíšu později)
4. Pokud máš výšku přes 6 km a stoupáš musíš dolů za každou cenu ( jak popíšu později)
5. Pokud nejsi dobře oblečen, mrzneš a stoupáš musíš dolů za každou cenu( jak popíšu později)
SESTUP
1. Ostrá spirála- doporučuji jen velmi zkušeným pilotům, mlaďas omdlí nebo spadne do plachty
Výhody- nejlepší klesání
Nevýhody- mdloby, nebo nechtěné akro o kterém ani nevím
2. B stall- doporučuji pro nižší rychlosti stoupání v mraku
Výhody- stabilizace pilota pod padákem
Nevýhody- fyzicky namáhavé, malá rychlost sestupu, neletím dopředu-někam, kde to padá, chyby při rozcházení pod mrakem
3. Velké uši+ speed- doporučuji většině pilotů jako první volbu
Výhody- stabilizace vrchlíku( speed pro snížení rizika pádu do negativky)
Nevýhody- při rozlezlých mracích, neúčinné při silných sáních
4. Sestup za každou cenu- odříznout ( nebo vyhazovací karabinou uvolnit) jednu stranu šňůr( stabilizace pádu) a později hodit záložák
U sedaček " kajak" vždy nohy pod prdel- twist.
Nechci vyvolat velkou diskusi, opravdu chci jen pomoci těm, kteří to mohou někdy potřebovat.
-
8 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
to pochyla:
muzes rozvest ten bod 4? Nerozumim uplne tomu, proc - kdyz uz tedy odrezavam snury - by melo stabilizovat pad odriznuti jen jedne rady? Jak je to mysleno? Diky
-
9 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
K tomu vyklesání bych přidal:
5. Spirála na klaplých uších (vysypat se v sedačce na jednu stranu) - větší klesání a menší odstředivá síla, ale nejde použít když jsou velké turbulence
6. Klapnout opravdu velké uši, tj. dvě šňury ze 3 + speed
7. Fullstall je taky možnost, ale nejde držet dlouho a max. klesání je kolem 10 m/s. Kdo ho ale nikdy nedělal, ať ho nezkouší a v mraku už vůbec ne.
Jinak jsem už taky byl párkrát nasátý, nic brutálního, cca 6m/s, nejdůležitější je být připraven na ztrátu orientace a řídit se pouze podle kompasu nebo GPS a vědět, kde je bližší konec mraku. Orientace podle pocitu, nebo vizuálně je nesmyslná, většinou nefunguje ani vypustit řízení a letět "rovně". Podmínky v mraku jsou většinou turbulentnější než pod ním a stoupá to tam ještě rychleji.
Jinak dost hrůzný zážitek, nic podobného se mi nikdy nestalo. Zajímavá věc je ta, že když v tom mraku chvíli budete, tak vám na padáku začne kondenzovat voda a stékat po řidičkách na rukavice (pokud vám rovnou celý padák a šňury nezmrznou :)
-
10 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
to eggoide:
Odříznutí jedné strany, to znamená A,B,C,D( pokud jsou), příp. popruhu volných konců. Efekt je dvojí- stabilizace polohy pilota při pádu a brždění pádu. Oboje je důležité pro otevření záložáku.
-
11 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Ahojte, ja bych se teda rozhodne neodrezaval. Co kdyz zalozka z nejakyho duvodu nezafunguje? Nebo se vam zamota do toho zbytku padaku co bude drzet na jedny karabine? To vam zbydou jenom oci pro plac a posledni chvile zoufalstvi :-(.
Odrezat se (i na jedne strane) je podle me fakt hloupost. Odhazovaci karabiny jsou tu proto, aby pilot mohl odhodit vrchlik pote, co visi spolehlive na zalozaku, ne pred tim...
Nejucinnejsi stejne je, nez vas nasaje mrak, tak si zjistit nejblizsi smer z mraku ven, co nejvetsi usi a plnej speed a drzet smer podle gps (ridit naklonem). A hlavne zustat v klidu a pokud je to mozny s chladnou hlavou zhodnotit rizika, nejvetsi nepritel padackare je panika :-)
-
12 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
docela by mě zajímalo jak je to s tím záložákem a povolenou rychlostí pádu. Počítám, že když propadnu mrakem a otevřu ho ve 200Km/h tak z něj bude trhací kalendář. A pak přídou na řadu ty oči pro pláč co zmiňuje petrch. Mám jen tu zkušenost že mě mrak přisával víc než je zdrávo ještě když jsem byl pod ním a hnedka sem nahodil bstall a mazal dolů. Podle mě je to spolehlivější než uši, i když ty letí dopředu. Každopádně se mi zdá lepší začít něco dělat dřív než je člověk v mraku.
-
13 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Čao,
zajímalo by mě, jakou má kdo zkušenost se signálem GPS v mraku. Pod mrakem, ani když mě to lehce srklo, jsem s tím problém neměl, ale slyšel jsem, že se může signál ztratit a držet potom směr bez kompasu by bylo asi dost nemožný.
Jinak poučná debata o věci, ze které mám fakt velkej respekt..
-
14 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
Mě se to ještě nestalo aby kompas zblbnul. Spíš je to způsobený tím, že většina pilotů není připravena na to , že větší mrak má vllastní proudění - velkou spirálu(mě stáčel vždycky doprava) Aby jsi udržel přímý let tak musíš někdy i velmi intenzivně "zatáčet" . Někdy až tak , že by to v klidu stačilo na rychlý roztočení spirály. A taky může být problém, že během minuty se může objevit námraza (až 3 mm na každé šňůře, bílej kajak...) a okamžitě se ti zamlží přístroje. Pořiď si ještě kapalinový kompas a v mraku se dívej jen na ty dva kompasy a hlídej dopřednou rychlost, hodně moc to dodá klidu. A hlavně VŽDYCKY vědět kudy je nejblíž ven a ten směr za každou cenu držet. I když se ti bude zdát že to není možný aby tě to tak stáčelo.
-
15 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
To Rakos: Mě GPS v mraku vždy fungovala. Nevidím důvod, proč by neměla. Když prší, nebo i sněží, tak i navigace v autech fungují. Dokud nejedeš nahoru 10m/s, tak netřeba panikařit... V mraku je zvláštně, nezvyklý pocit... všude kolem bílo, řvoucí vário, nevíš kde je dole a kde nahoře... jiný svět... sranda... :)
-
16 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
teda jindro ty vypadas jako zkuseny letec IFR :-D
-
17 RE: Kilák v mraku, aneb chumelenice na konci června
nejakou tu zkusenost s bilou tmou mame asi kazdy a proto za sebe dokazu rict ze si jakykoli rotacni zpusob vyklesani neumim predstavit. pri strate orientace ktera prijde vzdy se neda vubec korigovat rotace takze nechtene akro je nasnade. souhlasim s petrem usi a plnej pedal ,snaha letet rovne do nejblizzsiho exitu. nevim jak to delate vi,ale ja kdys tocim pod stredem vetsiho mraku prestavam tocit s rezervou a kdys sem na kraji mraku tak semstale drzejsi,protoze vim kdystak kudy ven. to me prijde jako zasadni prevence. ve startovni kruznici na zacvodech se temto manirum, bohuzel !!! ucime porad.
pak sou dny kdy se da natocit ve vate treba toto.