[Téma] Otázky nováčka
Ahoj piloti, přemýšlím o udělání kurzů a získání pilotního průkazu už letos na jaře. Chtěl bych se vás tu zeptat na několik věcí.
1) Bydlím v benešovském okrese. Neznáte nějaké dobré startovačky co nejblíž? Má cenu se vůbec s tímhle bydlištěm zajímat o paragliding? (Třeba za víked na rané bych utratil tak 1500+ jenom za dopravu a ubytování.)
2) Kolik stojí paragliding ročně? (pojištění, členství u LAA a ostatní)
3) Všude na internetu lidé píší, jak je paragliding bezpečný. Kolik jste vy osobně zažili případů těžkých zranění nebo smrti a za jak dlouho?
4) Kdybyste mohli v začátcích vašeho létání udělat něco jinak, co by to bylo?
5) Zdá se vám reálné sehnat základní olítanou výbavu za 25 tis?
6) Zhruba kolik je v roce dobrých termických dní? A jaké převýšení startu je za termiky dostatečné na nabrání výšky?
-
1 RE: Otázky nováčka
Ahoj,
paragliding jako sport je bezpečný, když k tomu přistupuješ rozumně a s pokorou. Fakt je ten, že hlavně v začátcích je potřeba mít někdy i štěstí, než nabereš zkušenosti. Jinak je to sport celkem časově náročný a každým rokem i finančně náročnější, protože se z toho stává čím dál větší byznys.
Za lítáním se většinou dojíždí, málokdo bydlí přímo v místě, kde se dá lítat a i ti jezdí na jiná místa podle meteorologických podmínek. Nicméně většinou se seznámíš s piloty z tvého okolí a budete jezdit společně, tím se redukují náklady na dopravu.
V začátcích je strašně důležítý lítat co nejvíc. Chytni se školy, kde budeš dělat kurz nebo party lidí z okolí a jezdi s nimi co nejčastěji. Je důležitý získat co nejvíc zkušeností co nejrychleji, ale s rozumem. Nech si poradit od zkušenějších a hodně se ptej. Nejhorší otázka je ta, kterou nepoložíš.
Co se počasí týče, každý rok je jiný a když se nedá lítat u nás, jezdí se na jih.
Já říkám, pg je řehole a každý si musí rozmyslet, jestli mu to za to stojí. Když se ale povede den a ty si parádně polítáš, je to supr zážitek. Jasně, že budeš někdy naštvanej a možná frustrovanej, že někdo jiný zalítal výš, déle nebo dále(většinou to tak bude), ale tím se nesmíš zabývat. Především ti to musí přinášet radost a pokud tomu tak nebude, tak je lepší přestat.
Jdi na kurz(+-10000) a už během kurzu uvidíš, jestli by se ti to zamlouvalo, už tam se dozvíš hodně. Kup olítanou výbavu(do 25000 se vejdeš), protože když se tomu budeš věnovat, za rok ji prodáš a koupíš lepší. Do tý doby se dozvíš většinu potřebného, aby si mohl dělat kvalifikovaná rozhodnutí.
Přeju hodně štěstí
-
2 RE: Otázky nováčka
1) www.paragliding-mapa.cz pro inspiraci, jinak pokud by si nechtěl šlapat do kopce, tak se dost často vleká na bývalém vojenském letišti Všechov u Tábora. To nemáš daleko a jsou odsud pěkné přelety. Nicméně k PG to cestování za počasím patří.
2) Cestovní pojištění po Evropě přes LAA 1600/rok. Podmínkou je členství 750/rok (příspěvek, časopis Pilot, letecké mapy s prostory). Zákoné pojištění 900/rok. Vlek 100-300. + Některé upravované startovačky a technická padáku jednou za 2 roky. Nejdražší je jen pořízení výbavy.
3) Minulý rok není zrovna dobrý příklad (4 češi smrtelné zranění, těžkých pár také bylo...), předminulý rok např. 0 úmrtí čechů, ale Evropský průměr úmrtí na PG je cca 10 ročně, což je v poměru k počtu letů oproti ostatním sportům (např. lyžování, vodáctví, ...) malé číslo. Ve většině případů je to souhra více faktorů/chyb.
4) Více bych se věnoval groundhandlingu i třeba za silnějšího větru, což je po kurzu nutnost stejně jako po autoškole, aby si měl vše pevně v rukou a byl si jistý při startech (většina nehod je při nebo hned po startu). A hlavně chodil létat podle počasí a ne jen o víkendech.
5) Není to problém, ale je to jako s ojetým autem. Nové bude bezpečnější a déle vydrží. Já si 1. rok pujčoval výbavu (dá se za 300-500/letový den) a raději našetřil na komplet novou.
6) Každý rok je to jiné. Létat lze prakticky po celý rok. Jak už jsme psal, s termikou to nechce spoléhat jen na víkendy. Mnohdy jsou super dny i v týdnu. Případně Alpy nejsou daleko. Někteří se zvednou i z převýšení 20 m, některým nestačí ani 500 m. Chce to létat, co počasí dovolí. Nejdražší PG výbava je ta, která leží ve skříni.
-
3 RE: Otázky nováčka
Ještě bych dodal, že nemusíš létat jen termicky a můžeš také svahovat. Za dobrého větru si i začátečník na hraně s 20metrovým převýšením dokáže zalítat hodiny. Přesně takovým příkladem je terén Jeviněves, 20metrů a jaké jsou tam hezké lety. Řekl bych že dnů v roce, kdy se dá dobře svahovat je i mnohem více než těch termických. Hlavně teď v zimě.
-
5 RE: Otázky nováčka
Paragliding je stejně jako kitování, lyžování, potápění prostě o tý jízdě za podmínkama a cestování.
Smiř se s tím, že lítání stojí čas, peníze a když je na tom člověk závislej tak i rodinný vztahy :P
Jak moc záleží na pohodlnosti člověka (stan/kemp/auto/apartmán, vařís si na vařiči, nebo chodíš na večeři?)...
Provozovat to někde za barákem, zrovna v Benešovským okrese nejde. Leda tak starty navijákem v Táboře.
Finančně je to dnes srovnatelné s kdejakým sportem. Když vidím kolik stojí lyže, kolo atd... tak snad ještě levnější pokud nemusíš mít pořád hi tech výbavu.
-
6 RE: Otázky nováčka
stojí to spoustu volnýho času , spoustu peněz, partnerka nebude moc nadšená a ještě se můžeš rozplácnout o zem. ale je to docela pěkný
-
7 RE: Otázky nováčka
Klasická bambusova hláška řekl bych :)
Prostě ideální kombinace je být nezaměstnaný rentiér + gay a taky trochu blázen :)
-
8 RE: Otázky nováčka
Maxi, zase to nemusíš přehánět. Většina pilotů není ani jedno z uvedeného. Spíš je to jen otázka priorit.
-
9 RE: Otázky nováčka
3) Osobně jedno (rozdíl mezi paraglidistou a paraplegikem je jedno blbý přistání)
4) Měl jsem si udělat kurz o 15-let dříve. Nemáš pak nervy když promarníš dobrý den když víš, že máš před sebou třeba ještě 45 let lítání
-
10 RE: Otázky nováčka
Ahoj,
opravdu co jsme znal piloty z Benešovska (z Čerčan atd) jezdili nejčastěji právě na odviják Všechov. Loučkovat se dá na Chlumu a na Vepří u Přestavlk a za létáním v horách v ČR občas nějakej výlet na Kozákov a do Krkonoš, ale spíš do ALP s táborskou/budějickou partičkou. Základní kurz u nás na Rané a dolítání na odvijáku Všechov je možná kombinace...
zdraví Mirek (zakladni-skola-letani.cz)
-
11 RE: Otázky nováčka
Ještě jednou díky všem za rady.
"Základní kurz u nás na Rané a dolítání na odvijáku Všechov je možná kombinace...
zdraví Mirek (zakladni-skola-letani.cz)"
Už mám domluvený termín s Vaším kolegou (předpokládám) Petrem Garbierem.
-
12 RE: Otázky nováčka
Ahoj, připojím se s jednou nováčkovskou otázkou. Rozhodl jsem se, že si na jaře udělám kurz a začnu také létat. Ještě předtím, ale budu muset vyměnit auto.
Takže - Kolik místa v kufru zabere kompletní výbava?Doteď mi stačil Ford Fiesta a pokud to nebude nutné, tak bych rád zůstal u podobné velikosti auta. Ideální by bylo, abych mohl dát do kufru kompletní vybavení, tašku s náhradním oblečením a pár dalších drobností bez toho, abych musel sklápět sedačky nebo hrát tetris.
Díky za odpovědi
-
13 RE: Otázky nováčka
Hele s FIestou problem mit nebudes v jednom cloveku. Ale kdyz jedes litat ve vice lidech a zacne resit treba svozy, tak je Fiesta mala.... Na druhou stranu, tech velkejch aut je mezi padackarema spousta, takze pokud chces jezdit sam, veci se ti tam urcite vejdou. A kdyz vas pojede vic, tak se k nekomu pridas....
-
14 RE: Otázky nováčka
Často jezdím i20kou a výbavu pro dva není problém odvézt. A nejsou to zrovna sedačky typu Strapless :-)
-
15 RE: Otázky nováčka
pažout 106 (v naftě) a vejdeme se 3lítači a velká výbava,ale transporter je větší luxus
-
16 RE: Otázky nováčka
Takový běžný padák se vším potřebným je válec cca 80x50cm, některé jsou i menší. V případě nouze jde padák postavit na zadní sedadlo, takže i v autě s menším kufrem (ověřeno třeba u krátké felicie) se dá jet ve 3 lidech.
-
17 RE: Otázky nováčka
Zdravím. Chtěl bych se zeptat zda se dá startovat odkudkoliv nebo musím na nějáké k tomu určené místo? A co potřebuji k tomu aby sme mohli na jednom křídle létat dva?
Předem díky za odpověď.
-
18 RE: Otázky nováčka
PS: omlouvàm se że sem se sem takhle vetřel, ale přišloi to jako dobré téma ve kterém tyhle otázky položit a nechtěl sem vytvářet novou stejnojmennou diskuzi
-
19 RE: Otázky nováčka
Teoreticky podle zakonu a vyhlasek by jsi mel startovat jen tam kde mas povoleni od vlastnika pozemku. To samozrejme nikdo nedela. Mel by jsi zachovavat to ze nestartujes nikde kde je nejake chranene uzemi, v zonach u letist (nebo nejdrive na letiste zavolat- mysleno klubove, asi by te poslali nekam kdyby jsi volal na Ryznyni :-D. No a pak samozrejme selsky rozum. Na skutecne odelteni ze by jsi nasel novy teren je asi malo pravdepodobne, na takove to poskakovani a lety dlouhe nekolik desitek metru to samozrejme neco noveho muzes najit.
Na jednom kridle muzete dva letat v pohode kdyz budes mit pojistku napsanaou na kridlo a ne na cloveka. Kdyz budete oba [pojisteni na sve jmeno tak muzete s tim kridlem litat bez problemu oba (a kdokoliv jiny kdo ma pojistku na sebe- bezny stav. Predpokladam ze jsi nemyslel na jednom kridle v ten samej cas=tandem, to samozrejme na beznem kridle a s beznou licenci nemuzes.
-
20 RE: Otázky nováčka
Osmera. Ne. Chtěl sem vědět co potřebuji k tomu, abych mohl létat na jednom křídle ve stejný čas s kamarádem.
-
21 RE: Otázky nováčka
Na to potřebuješ (kromě tandemového padáku a dalšího vybavení) licenci tandem pilot:
1) věk nejméně 18 let,
2) kvalifikace sportovní pilot min. 2 roky nebo pilot min. 3 roky a sportovní pilot min. 1 rok (celkem min. 4 roky),
3) nálet minimálně 200 hodin,
4) absolvování kurzu nestandardních letových situací
Je to individuální kurz, více viz http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/2012-04-PL3.pdf (Hlava 10)